</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

CALCULEAZA PENTRU FUNCTIA DE ADMINISTRATOR

Veniturile obtinute de administratori ca urmare a unui mandat de administrare sunt venituri asimilate salariilor din punct de vedere fiscal. Pentru remuneratia administratorilor insa nu se datoreaza toate contributiile datorate pentru venituri salariale. Poti sa afli care sunt contributiile datorate cu ajutorul acestui Calculator Remuneratie director. Pentru a determina valoarea bruta sau neta a remuneratiei si valoarea contributiilor datorate si a impozitului pe venit trebuie doar sa introduci suma dorita. In plus, in detaliile calculului efectuat vei avea disponibile formulele de determinare a bazei contributiilor, venitului impozabil si a taxelor.
De la brut pana la net si inapoi

Convertor salarii 2018

4
Pasi
&
7
Scenarii
581803
calcule efectuate pe site-ul nostru

Calcule anterioare

Adauga al doilea calcul, pentru comparatie
Vrei sa faci o comparatie?
Trage cu mouse-ul 2 carduri cu calculatii aici
Foloseste comanda "Compara" de pe cardurile cu calculatii
vs

Intrebari & raspunsuri

Cat voi platii la o norma de venit de 17400 cu corectii de 50%?

Daca sunt angajat la firma X si am un PFA cu norma de venit 17400. Corectiile care se aplica la aceasta norma de venit (cu adeverinta de salariat) pe judetul Dambovita este de 50%. Cat voi platii lunat la ANAF dupa aplicarea acestor corectii?
Venituri salarii 1/12/2018 8:41:22 AM

    drepturi de autor

    La unitatea unde lucrez se organizeaza evenimente culturale unde artistii sunt platiti in baza unui contract drepturi autor.Va rog sa mi spuneti daca se va incasa CASS ,CAS si impozit de 10 % ?
    Drepturi de autor 1/9/2018 4:09:19 PM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 1:57:38 PM

      Impozit pe venit


      In cazul in care contractele de drepturi de autor sunt cu impozitare finala, compania le va retine 10% impozit pe venit, pe care il va vira catre bugetul de stat. Baza impozabila va fi venitul brut din care se scade cota forfetara de 40%.


      Daca contractele de drepturi de autor nu sunt cu impozitare finala, atunci compania le va retine 7% cu titlu de plati anticipate pentru impozitul pe venit, pe care il va vira catre bugetul de stat. In acest caz, artistul (persoana fizica) va trebui sa depuna o declaratie pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care a obtinut veniturile din drepturi de autor si i se va emite ulterior  de catre organul fiscal o decizie de impunere de regularizare a impozitului pe venit.


      In ceea ce priveste CAS si CASS, conform noilor prevederi introduse in Codul Fiscal (Legea 227/2015), care au intrat in vigoare de la 1 ianuarie 2018, acestea nu se mai retin la sursa. Persoana fizica va trebui sa le declare si sa le plateasca singura, in cazul in care nivelul veniturilor ei depaseste anumite plafoane. Am pus detalii mai jos.


      CAS


      Pentru veniturile din activitati independente, inclusiv drepturi de autor, persoana fizica va datora in 2018 CAS daca media lunara a veniturilor din activitati independente obtinute in anul 2017 depaseste salariul de baza minim brut pe economie valabil in luna ianuarie 2018, respectiv 1.900 RON.


      In cazul in care este depasit plafonul, persoana fizica trebuie sa depuna o declaratie in acest sens, pana pe 31 ianuarie 2018. 

      Baza impozabila lunara pentru CAS, pentru anul 2018, va fi la alegerea persoanei fizice, dar nu poate fi mai mica decat salariul minim brut pe economie. 


      In cazul in care nu este depasit plafonul, dar doreste, persoana fizica poate opta sa plateasca CAS in aceleasi conditii ca si cei care au depasit plafonul.


      CASS


      Si pentru CASS este prevazut un plafon anual de 12 salarii de baza minime brute pe economie.


      La calculul acestui plafon, pe langa veniturile din activitati independente / drepturi de autor sunt incluse si alte tipuri de venituri, precum : venituri din cedarea folosintei bunurilor (e.g. chirii), venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din agricultura, venituri din investitii si venituri din alte surse.


      Mai precis, la calculul acestui plafon, conform art. 170 alin. 2 din Codul Fiscal (Legea 227/2015 actualizata conform OUG 79/2017) sunt luate in considerare:

      a) venitul net din activitati independente

      b) venitul brut din asocieri cu persoane juridice

      c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor 

      d) venitul/castigul din investitii 

      e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura 

      f) venitul brut/venitul impozabil din alte surse


      Daca prin insumarea acestor venituri obtinute in 2017 se depaseste plafonul mentionat anterior, atunci persoana fizica va datora CASS in 2018 si pentru aceste venituri. Baza lunara impozabila va fi salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza CASS. Actualmente salariul minim brut pe tara e 1.900 RON.


      Ar fi de mentionat ca, similar cu CAS, daca este depasit plafonul, va trebui depusa o declaratie in acest sens, pana la data de 31 ianuarie 2018, iar pe baza acestei declaratii organele fiscale vor emite decizia de impunere aferenta anului 2018, unde vor fi detaliate obligatiile fiscale lunare. Plata acestor obligatii va trebui efectuata trimestrial, pana la data de 25 a ultimii luni din trimestru.


      De asemenea, in cazul in care nu este depasit plafonul, dar doreste, persoana fizica poate opta sa plateasca CASS in aceleasi conditii ca si cei care au depasit plafonul.

    Am contract de mandat la o asociatie de proprietari.Sunt pensionar si la asociatie am net 1000 ron.Cum se calculeaza brutul ?

    Venituri salarii 1/9/2018 12:00:50 PM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 1:18:26 PM

      Veniturile obtinute din contractul de mandat sunt venituri asimilate salariilor. Sunt impozitate cu impozit pe venit si contributii sociale, respectiv CAS (contributia de asigurari sociale), CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) si CAM (contributia asiguratorie pentru munca).

      Extras Cod Fiscal (Legea 227/2015)

      “ART. 76 - Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor

      […]

      (2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

      […]

      g) remuneratia primita de presedintele asociatiei de proprietari sau de alte persoane, in baza contractului de mandat, potrivit Legii nr. 230/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari, cu modificarile si completarile ulterioare;

      Nu exista exceptii sau scutiri pentru aceste venituri pentru persoanele care au calitatea de pensionar (de ex., pensionarii sunt scutiti de CAS pentru veniturile din activitati independente).

      Incepand cu 1 ianuarie 2018, cota de impozit pe venit este de 10% si se aplica la o baza impozabila determinata ca fiind venitul brut obtinut in luna respectiva minus contributiile sociale individuale, respectiv CAS si CASS.

      CAS este 25%, si este prevazut si un plafon minim pentru baza impozabila situat la nivelul salariului minim pe economie.

      CASS este 10% si este prevazut si un plafon minim pentru baza impozabila situat la nivelul salariului minim pe economie.

      Prin urmare pentru un venit net de 1.000 RON obtinut in baza contractului de mandat, venitul brut va fi de 1.776 RON, dupa cum este aratat si in tabelul de mai jos.

      2018

      Cote procentuale

      Simulare salariu minim pe economie

      Simulare salariu net 1000 RON

      Salariu brut

      1.900

      1.776

      Contributia asiguratorie pentru munca

      2,25%

      43

      40

      CAS angajat

      25,00%

      475

      475

      CASS angajat

      10,00%

      190

      190

      Impozit pe venit

      10,00%

      124

      111

      Total cost contributii sociale suportat de angajator

      43

      40

      Total cost suportat de angajat

      789

      776

      Total contributii sociale si impozit pe venit

      831

      816

      Salariu net

      1.112

      1.000

      Total cost pentru angajator

      1.943

      1.816

    Plata optionala a CAS si CASS pentru venituri din drepturi de autor cand sumele sunt mici si ocazionale

    Nu am un CIM, dar as vrea totusi sa fiu asigurata prin DDA. Cum se platesc aceste taxe cand exista 2 contracte DDA (angajatori diferiti), unul cu castig lunar de 200-300 lei si altul cu castig la 2-3 luni de 1000 lei, avand in vedere ca sunt cu retinere la sursa. Multumesc!
    Drepturi de autor 1/9/2018 11:53:45 AM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 10:01:49 AM

      De la 1 ianuarie 2018 s-a schimbat regimul de impozitare si pentru veniturile din drepturi de autor. 

      Vi se va retine in continuare la sursa impozitul pe venit pe cele doua contracte, la momentul la care vi se va face plata. Astfel, in cazul in care contractele sunt cu impozitare finala la sursa (dupa cum inteleg ca este cazul din intrebare), se va aplica cota de 10% la o baza impozabila determinata scazand din venitul brut obtinut din contract cota forfetara de 40%.

      In ceea ce priveste CAS si CASS, acestea nu vi se vor mai retine la sursa, ci va trebui sa depuneti dumneavoastra o declaratie in acest sens si sa le platiti, daca e cazul.


      Astfel, se datoreaza CAS si CASS doar daca media lunara a veniturilor nete obtinute in anul precedent din contractul de drepturi de autor depaseste salariul minim brut pe economie. 


      In ipoteza in care nu aveti si alte venituri decat cele mentionate in intrebare, dumneavoastra nu depasiti plafonul si nu aveti obligatia sa declarati si nici nu datorati CAS si CASS pentru aceste venituri (in sensul ca insumate veniturile anuale din cele doua contracte nu depasesc plafonul de 12 salarii minime brute pe economie).


      Daca totusi, vreti sa platiti CAS si CASS si la aceste venituri din drepturi de autor, puteti opta sa o faceti, in aceleasi conditii ca si cei care depasesc plafonul. In acest sens, va trebui sa depuneti o declaratie pana la data de 31 ianuarie 2018 , iar pe baza acestei declaratii organele fiscale vor emite decizia de impunere aferenta anului 2018, unde vor fi detaliate obligatiile fiscale lunare. Plata acestor obligatii va trebui efectuata trimestrial, pana la data de 25 a ultimii luni din trimestru.


      Pentru cei care depasesc plafonul se aplica urmatoarele:


      -          CAS (contributia de asigurari sociale) in cota de 25%. Baza impozabila este lasata la alegerea contribuabilului, insa nu poate fi mai mica decat salariul minim  brut pe economie valabil pentru luna pentru care se efectueaza plata. Deci pentru anul 2018 baza lunara va fi minim 1900 RON.

      -          CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) in cota de 10%. Baza impozabila o reprezinta salariul minim brut pe economie. 


      Astfel, tinand cont de veniturile pe care le obtineti din cele doua contracte si de cele mentionate mai sus, cel mai probabil, daca optati pentru plata contributiilor, in conditiile actuale, nivelul contributiilor va depasi nivelul veniturilor nete incasate de dumneavoastra. Prin urmare, sugestia noastra este sa renegociati cele doua contracte, astfel incat sa vi se asigure acelasi venit net ca cel pe care il primeati anul trecut, in conditiile platii contributiilor la nivelul salariului minim pe economie.

    Daca sunt angajat la o societate, si am un PFA cu norma de venit 15000 lei, ajutorul este de 50% pt cei angajati cu norma intreaga, cat voi platii la

    Venituri salarii 1/9/2018 9:56:52 AM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 1:26:43 PM Va rugam sa formulati intrebarea in mod complet, pentru a va putea raspunde cat mai detaliat asupra problemei dvs. Va multumim!

    Daca sunt angajat la o societate, si am un PFA cu norma de venit 15000 lei, ajutorul este de 50% pt cei angajati cu norma intreaga, cat voi platii la

    Venituri salarii 1/9/2018 9:56:52 AM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 1:26:43 PM Va rugam sa formulati intrebarea in mod complet, pentru a va putea raspunde cat mai detaliat asupra problemei dvs. Va multumim!

    Cei care au contract de drepturi de autor, beneficiaza de concediu si indemnizatie de crestere a copilului? si daca da, cum se calculeaza?

    Sau trebuie facuta o asigurare separata, si platit 12 luni un anumit procent, pentru a beneficia de aceasta indemnizatie?
    Drepturi de autor 1/8/2018 11:50:27 AM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 1:16:56 PM

      Veniturile provenite din contracte de drepturi de autor intra in categoria veniturilor ce se iau in calcul la stabilirea indemnizatiei de crestere si ingrijire copil.

       

      Modul de calcul al indemnizatiei reprezinta 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni in ultimii doi ani, anterior nasterii copilului.

       

      Baza legala:

      Ordonanta de urgenta 111/2010 actualizata

      ART. 2

      (1) Persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului, au realizat timp de cel puţin 12 luni venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activitaţi independente, venituri din activitaţi agricole, silvicultura şi piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile şi completarile ulterioare, denumite in continuare venituri supuse impozitului, beneficiaza de concediu pentru creşterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum şi de o indemnizaţie lunara.

      (2) Indemnizaţia lunara prevazuta la alin. (1) se stabileşte in cuantum de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului şi nu poate fi mai mica de 85% din cuantumul salariului minim brut pe ţara garantat in plata şi  nici mai mare de 8.500 lei.

    Cum merge vechimea in munca pe contractul de drepturi de autor? Se calculeaza ca fiind vechime intreaga, de 100%?

    Drepturi de autor 1/8/2018 11:46:33 AM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 1:18:12 PM

      Conform art 16, alin. 5 din Codul muncii constituie vechime in munca munca prestata in temeiul unui contract individual de munca. Deci in cazul unui contract de drepturi de autor nu putem vorbi de vechime in munca.

      „Codul muncii (Legea 53/2003)

      Art. 16
      [...]
      (5) Munca prestata in temeiul unui contract individual de munca constituie vechime in munca


      Insa din punctul de vedere al calculului pensiei, vor conta in principal doua elemente: stagiul de cotizare si cuantumul cotizatiilor.

      In ceea ce priveste stagiul de cotizare

      Legea pensiilor (Legea 263/2010)  defineste stagiul de cotizare la art. 3, alin. 1, lit. p ca fiind: p) stagiu de cotizare - perioada de timp pentru care s-au datorat contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii, precum si cea pentru care asiguratii cu declaratie individuala de asigurare sau contract de asigurare sociala au datorat si platit contributii de asigurari sociale la sistemul public de pensii; ”

      Prin urmare, perioada cat timp ati cotizat la CAS (contributia de asigurari sociale) in baza contractului/contractelor de drepturi de autor se va considera stagiu de cotizare, iar stagiul de cotizare este cel care se va lua in considerare la calculul pensiilor. Pentru salariati, vechimea in munca va face parte din stagiul de cotizare.

      Extras din Legea pensiilor:

      Art. 19. - (1) Constituie stagiu de cotizare perioadele de timp pentru care asiguratii datoreaza si/sau platesc contributii de asigurari sociale in sistemul public de pensii din Romania, precum si in alte tari, in conditiile stabilite prin acordurile sau conventiile internationale la care Romania este parte.

      (2) La stabilirea drepturilor de asigurari sociale se iau in considerare stagiile de cotizare realizate in sistemul public de pensii din Romania, precum si perioadele de asigurare realizate sau recunoscute ca atare in alte tari, in conditiile reglementate prin instrumente juridice cu caracter international la care Romania este parte si/sau regulamente comunitare.

      In ceea ce priveste cuantumul cotizatiilor

      Pana la finalul anului trecut, pentru CAS se prevedeau doua contributii: cea individuala si cea a angajatorului. Pentru un contract de drepturi de autor era obligatorie contributia individuala, iar daca se dorea sa se plateasca contributia completa, exista posibilitatea incheierii unui contract de asigurari sociale cu casa teritoriala de pensii competenta (conform art. 6, alin. 2 din Legea Pensiilor)

      Extras din Legea pensiilor:

      „Art. 6. - (1) In sistemul public de pensii sunt asigurate obligatoriu, prin efectul legii:

      I._

      [...]

      d) persoanele care realizeaza venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, din drepturi de autor si drepturi conexe definite potrivit art. 7 alin. (1) pct. 131 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si din contracte/conventii incheiate potrivit Codului civil.

      […]

      (2) Se pot asigura in sistemul public de pensii, pe baza de contract de asigurare sociala, in conditiile prezentei legi, avocatii, notarii, personalul clerical si cel asimilat din cadrul cultelor recunoscute prin lege, neintegrate in sistemul public, precum si orice persoana care doreste sa se asigure, respectiv sa isi completeze venitul asigurat. 


      De la 1 ianuarie 2018, de cand au fost mutate contributiile angajatorului la angajat, practic si pentru contractele de drepturi de autor, ca si cota, se va plati contributia completa. Insa s-a schimbat si regimul de impunere, in sensul ca baza impozabila e la alegerea contribuabilului dar nu poate fi mai mica decat salariul minim pe economie. Prin urmare, cel putin conform regulilor actuale, nivelul pensiei va varia si in functie de nivelul de venit ales ca baza impozabila pentru CAS. 

    Ce venituri se iau in calcul pentru plafonul pentru CASS si care este baza impozabila? Este vorba de venituri brute sau nete?

    Venituri salarii 1/8/2018 9:46:20 AM
    • Calculator Venituri 1/10/2018 3:26:59 PM

      In cazul veniturilor salariale baza impozabila o reprezinta castigul brut din salarii si alte venituri brute de natura salariala. Actualmente nu exista plafon superior. Exista un plafon inferior la nivelul salariului minim brut pe economie.


      In cazul celorlalte tipuri de venituri obtinute de persoane fizice (venituri din activitati independente, venituri din cedarea folosintei bunurilor, precum chirii, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din agricultura, venituri din investitii si venituri din alte surse) se datoreaza CASS doar daca veniturile obtinute in anul fiscal precedent depasesc plafonul anual de 12 salarii de baza minime brute pe tara.


      La calculul acestui plafon, conform art. 170 alin. 2 din Codul Fiscal (Legea 227/2015 actualizata conform OUG 79/2017) sunt luate in considerare:


      a) venitul net din activitati independente

      b) venitul brut din asocieri cu persoane juridice

      c) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor 

      d) venitul/castigul din investitii 

      e) venitul net sau norma de venit, dupa caz, pentru veniturile din activitati agricole, silvicultura si piscicultura 

      f) venitul brut/venitul impozabil din alte surse


      Daca prin insumarea acestor venituri obtinute in 2017 se depaseste plafonul mentionat anterior, atunci se va datora CASS in 2018. Baza lunara impozabila va fi salariul minim brut pe tara in vigoare in luna pentru care se datoreaza CASS. Actualmente salariul minim brut pe tara e 1.900 RON.



      Ar fi de mentionat ca daca este depasit plafonul, va trebui depusa o declaratie in acest sens, pana la data de 31 ianuarie 2018, iar pe baza acestei declaratii organele fiscale vor emite decizia de impunere aferenta anului 2018, unde vor fi detaliate obligatiile fiscale lunare. Plata acestor obligatii va trebui efectuata trimestrial, pana la data de 25 a ultimii luni din trimestru.

    De la ce suma se impoziteaza premiile?

    General 1/7/2018 9:38:45 AM
    • Calculator Venituri 1/9/2018 12:50:17 PM

      Pentru veniturile din premii se va datora impozit pe venit. Nu s-a schimbat nimic in aceasta privinta in 2018 fata de 2017, in afara de cota, care acum e de 10%.

      Premiile sunt in continuare impozabile daca depasesc limita de 600 RON.

      Valoarea impozabila este diferenta dintre venitul din premii si suma de 600 RON reprezentand venit neimpozabil.

      Codul fiscal defineste veniturile din premii ca fiind veniturile din concursuri, sumele primite ca urmare a participarii la Loteria bonurilor fiscale, precum si din promovarea produselor / serviciilor ca urmare a practicilor comerciale.

      Nu se includ la categoria de premii impozabile materialele publicitare, pliantele, mostrele, punctele bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor. De asemenea, nu sunt impozabile premiile primite de elevi pe parcursul invatamantului profesional si tehnic, potrivit legislatiei din domeniul educatiei nationale, si nici premiile primite de elevi si studenti in cadrul competitiilor interne si internationale.

      Ar fi de mentionat ca premiile acordate salariatilor nu se incadreaza la venituri din premii, din perspectiva impozitarii, ci la venituri de natura salariala, taxate ca atare, cu impozit pe venit si contributii sociale.

      Iar pentru delimitarea veniturilor din premii de veniturile din jocuri de noroc, care au un regim fiscal diferit, sunt considerate castiguri de natura jocurilor de noroc cele acordate participantilor la joc de catre orice persoana juridica autorizata sa exploateze astfel de jocuri de noroc, conform legislatiei in materie. 

      Ar mai fi de mentionat si ca impozitul pe venitul din premii este unul cu retinere la sursa. Deci platitorul de venit este responsabil cu calculul, retinerea, declararea si plata impozitului. Daca nu o face, risca ulterior ca la o inspectie fiscala sa i se calculeze impozit pe venit suplimentar prin procedeul sutei marite, plus dobanzi si penalitati de intarziere.


    Daca are un venit de baza si mai incaseaza venituri din contracte civile se mai incaseaza cas,cass si impozit de 10 la suta?

    Venituri salarii 1/7/2018 9:08:19 AM
    • Calculator Venituri 1/9/2018 12:20:51 PM

      Prin venituri din contracte civile intelegem ca va referiti la acele tipuri de venituri pentru care persoana fizica respectiva nu are obligatia inregistrarii fiscale, care nu au caracter de continuitate, si care s-ar incadra la art. 114, alin.2, lit. g) din Codul Fiscal (Legea 227/2015), la venituri din alte surse.

       

      "ART. 114 - Definirea veniturilor din alte surse

      […]

      (2) In aceasta categorie se includ, insa nu sunt limitate, urmatoarele venituri:

      […]

      g) veniturile din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala, precum si activitati agricole, silvicultura si piscicultura, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente si cap. VII - Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura;"

       

      Pentru aceste venituri se va retine la sursa, de catre platitorul de venit, impozit pe venit in cuantum de 10%.

       

      In cazul in care nu a fost retinut impozitul pe venit la sursa, cel care primeste venitul va trebui sa depuna o declaratie pana pe 25 mai a anului urmator celui in care a obtinut venitul si i se va emite o decizie de impunere in acest sens.

       

      Nu se datoreaza CAS (contributia de asigurari sociale). Art. 137 din Codul Fiscal mentioneaza tipurile de venituri supuse acestei contributii si nu sunt incluse aici si veniturile din alte surse.

       

      Pentru astfel de venituri se datoreaza CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) daca veniturile obtinute in anul fiscal precedent (in afara celor salariale sau din pensii) depasesc plafonul anual de 12 salarii de baza minime brute pe tara.

      La calculul acestui plafon sunt incluse urmatoarele tipuri de venituri: venituri din activitati independente, veniturile din chirii / cedarea folosintei bunurilor, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din agricultura, venituri din investitii si venituri din alte surse.

      In cazul in care a fost depasit plafonul, se va datora CASS in cota de 10%, baza impozabila fiind salariul minim pe economie valabil pentru luna respectiva. 

      De asemenea, in cazul in care a fost depasit plafonul, in vederea determinarii CASS, va trebui depusa o declaratie, pana la data de 31 ianuarie 2018, iar pe baza acestei declaratii organele fiscale vor emite decizia de impunere aferenta anului 2018, unde vor fi detaliate obligatiile fiscale lunare. Plata acestor obligatii va trebui efectuata trimestrial, pana la data de 25 a ultimii luni din trimestru.

      Ar mai trebui sa verificati ca nu va incadrati la persoane scutite de CASS conform art. 154 din Codul Fiscal.

      In cazul in care nu ati depasit plafonul, daca doriti, puteti opta sa platiti CASS si pentru veniturile din alte surse, in aceleasi conditii ca si cei care depasesc plafonul.


    Salariat cu norma intreaga doresc sa infiintez si un PFA in ian 2018. Estimez venituri 10000 lei/an. Care este totalul taxelor datorate?

    infiintare PFA 2018
    Venituri salarii 1/5/2018 9:38:11 PM
    • Calculator Venituri 1/9/2018 9:19:10 AM

      Pentru veniturile obtinute in calitate de PFA veti datora impozit pe venit 10%. Va trebui sa depuneti o declaratie cu venitul estimat in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii ca PFA (art. 120 Cod Fiscal, respectiv Legea 227/2015 actualizata conform OUG 79/2017). 


      Organul fiscal va va emite o decizie de impunere pentru plati anticipate, reprezentand 10% din venitul anual estimat (art. 121 Cod Fiscal). Platile anticipate vor trebui efectuate in 4 transe egale pana la data de 25 a ultimii luni din trimestru.


      In anul urmator, respectiv 2019, veti depune o declaratie pana pe data de 25 mai pentru venitul net efectiv realizat in 2018 (art. 122 Cod Fiscal) si vi se va recalcula impozitul pe venit si veti primi o alta decizie de impunere de regularizare.


      La art. 68 din Codul Fiscal veti regasi si modul de calcul a venitului net din activitati independente determinat in sistem real, pe baza datelor din contabilitate.


      In cazul contributiilor sociale, CAS (contributia de asigurari sociale) si CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate), acestea sunt datorate pentru veniturile din activitati independente doar daca veniturile anuale estimate a fi realizate depasesc  plafonul de 12 salarii minime brute pe economie, ceea ce nu este cazul dumneavoastra, tinand cont de faptul ca salariul minim pe economie este de 1.900 RON, iar veniturile pe care estimati a le realiza ca PFA sunt in cuantum anual de 10.000 RON. Exista unele discutii conform carora plafonul pentru CASS se calculeaza tinand cont de salariul minim pe economie valabil in 2017, respectiv 1.450 RON, dar chiar si in acest caz oricum venitul estimat se situeaza sub plafon.


      Ar fi de mentionat ca atunci cand determinati plafonul pentru CAS luati in calcul doar veniturile din activitati independente. 


      Insa la calculul plafonului pentru CASS sunt incluse si celelalte venituri, altele decat cele salariale. Astfel, daca mai aveti sau estimati ca o sa aveti si alte tipuri de venituri precum cele din cedarea folosintei bunurilor (de ex., chirii), investii, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din agricultura, si venituri din alte surse, ar trebui sa vedeti daca atunci cand le luati in calcul si pe acestea nu se depaseste plafonul.



      De asemenea, daca doriti, puteti opta sa platiti CAS (25%) si CASS (10%) si la veniturile din activitati independente in aceleasi conditii ca si cei care depasesc plafonul (adica la nivelul salariului minim brut pe economie pentru CASS si la un nivel la alegere pentru CAS, dar care nu poate fi mai mic decat salariul minim brut pe economie).

    Calculator director este valabil pentru contractele de mandat?

    Venituri salarii 1/3/2018 1:01:36 PM
    • Calculator Venituri 1/4/2018 10:50:40 AM

      Buna ziua,

      Da, intr-adevar, calculele facute pentru optiunea Director sunt valabile pentru mandatele de director.

    Ce contributii se vor plati in 2018 pentru un PFA daca sunt si salariat cu norma intreaga si venitul din PFA pe 2017 este sub 8000 lei/an?

    Venituri salarii 1/3/2018 9:25:45 AM
    • Calculator Venituri 1/4/2018 12:15:19 PM

      In principiu, pentru veniturile obtinute de un PFA, respectiv venituri din activitati independente se datoreaza, incepand cu 1 ianuarie 2018, pe langa impozitul pe venit, contributia de asigurari sociale (CAS) in cuantum de 25% si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) in cuantum de 10%. 

      Baza impozabila pentru CAS este la alegerea contribuabilului, insa nu poate fi mai mica decat salariul minim pe economie valabil pentru luna pentru care se calculeaza. Deci in 2018 baza impozabila minima lunara este 1900 RON.

      Baza impozabila pentru CASS este salariul minim pe economie valabil pentru luna pentru care se datoreaza.

      Totusi, CAS si CASS se datoreaza doar daca veniturile obtinute in anul fiscal precedent depasesc plafonul anual de 12 salarii de baza minime brute pe tara. 

      Pentru CASS, la calculul acestui plafon, pe langa veniturile din activitati independente sunt incluse si alte tipuri de venituri, precum : venituri din cedarea folosintei bunurilor (e.g. chirii), venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din agricultura, venituri din investitii si venituri din alte surse. 

      Mentionam ca pentru unele din aceste categorii se iau in calcul veniturile nete la determinarea plafonului. Nu se iau in considerare veniturile salariale.

      In cazul in care nu este depasit plafonul, insa contribuabilul doreste sa plateasca CAS si CASS si la aceste venituri, poate opta sa o faca, in aceleasi conditii ca si cei care au depasit plafonul.

      Pentru CAS, Codul Fiscal specifica ca salariul minim pe economie luat in considerare la determinarea plafonului este cel valabil pentru luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia. Prin urmare plafonul anual va fi 1.900 RON*12=22.800 RON.

      In cazul CASS, deoarece Codul Fiscal nu precizeaza in mod specific, consideram ca prudent fiscal ar fi ca salariul minim pe economie utilizat la determinarea plafonului sa fie cel valabil in 2017 (1.450 RON), deoarece se analizeaza veniturile obtinute in 2017 (desi ar exista argumente si sa fie utilizat salariul minim brut din luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia). Prin urmare, plafonul anual va fi 1.450 RON*12=17.400 RON.

      In cazul dumneavoastra concret, veniturile anuale obtinute ca PFA in 2017 sunt mai mici de 8.000 RON, respectiv mai mici decat plafonul de 17.4oo RON si plafonul de 22.800 RON, prin urmare nu datorati nici CAS, nici CASS pentru anul 2018. Insa, daca doriti, puteti opta sa platiti CAS si CASS in 2018 si la veniturile obtinute in calitate de PFA, in aceleasi conditii ca cei care au depasit plafonul. Daca optati pentru plata CAS si CASS va trebui sa depuneti o declaratie pana pe data de 31 ianuarie 2018.


    Pentru veniturile realizate din chirii incepand cu anul 2018, singurul impozit este cel de 10% sau se mai aplica si alte impozite/taxe ?

    Venituri salarii 1/2/2018 11:03:27 AM
    • Calculator Venituri 1/4/2018 10:51:13 AM

      Pentru veniturile din chirii obtinute de persoane fizice, incepand cu anul 2018, sunt aplicabile urmatoarele impozite si contributii sociale :


      -          Impozit pe venit in cota de 10%. Baza impozabila o reprezinta venitul brut din chirii din care se scade cota forfetara de 40% din venitul brut. Conform art. 84, alin.2 din Codul Fiscal (Legea 227/2015, aplicabil de la 1 ianuarie 2018) venitul brut din chirii inseamna chiria prevazuta in contract pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii.


      -          Nu se datoreaza CAS (contributia de asigurari sociale). Art. 137 din Codul Fiscal mentioneaza tipurile de venituri supuse acestei contributii si nu sunt incluse aici si veniturile din chirii. 


      -          Se datoreaza CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) daca sunt indeplinite anumite conditii. Conform art. 155, alin 2, lit. c) din Codul Fiscal se aplica CASS daca veniturile obtinute in anul fiscal precedent depasesc plafonul anual de 12 salarii de baza minime brute pe tara. 


      La calculul acestui plafon, pe langa veniturile din chirii / cedarea folosintei bunurilor sunt incluse si alte tipuri de venituri, precum : venituri din activitati independente, venituri din asocierea cu o persoana juridica, venituri din agricultura, venituri din investitii si venituri din alte surse. 


      In cazul in care a fost depasit plafonul, se va datora CASS in cota de 10%, baza impozabila fiind salariul minim pe economie valabil pentru luna respectiva.


      Desi Codul Fiscal nu precizeaza in mod specific, consideram ca salariul minim pe economie utilizat la determinarea plafonului va fi cel valabil in 2017 (1.450 RON), deoarece se analizeaza veniturile obtinute in 2017. Iar salariul minim pe economie utilizat pentru calculul CASS datorate in 2018 va fi 1.900 RON (cel valabil in 2018).


      In vederea determinarii CASS, va trebui depusa o declaratie, pana la data de 31 ianuarie 2018, iar pe baza acestei declaratii organele fiscale vor emite decizia de impunere aferenta anului 2018, unde vor fi detaliate obligatiile fiscale lunare. Plata acestor obligatii va trebui efectuata trimestrial, pana la data de 25 a ultimii luni din trimestru.


      Ar mai trebui sa verificati ca nu va incadrati la persoane scutite de CASS conform art. 154 din Codul Fiscal.

    Care este cuantumul impozitului pe venit contributiilor sociale pentru 2018 la un contract de drepturi de autor cu impozitare finala?

    Venituri salarii 12/29/2017 9:23:24 AM
    • Calculator Venituri 12/29/2017 9:25:37 AM

      Pentru un astfel de contract de drepturi de autor cu impozitare finala, se vor aplica urmatoarele:


      - Impozit pe venit – impozitare finala la sursa – se va aplica cota de 10% la o baza impozabila determinata scazand din venitul brut obtinut din contract cota forfetara de 40%.


      Mentiune, in cazul platilor anticipate cota va fi de 7%, dar se face ulterior regularizarea anuala.


      - CAS (contributia de asigurari sociale) in cota de 25%. Baza impozabila este lasata la alegerea contribuabilului, insa nu poate fi mai mica decat salariul minim  brut pe economie valabil pentru luna pentru care se efectueaza plata. Deci pentru anul 2018 baza lunara va fi minim 1900 RON.


      - CASS (contributia de asigurari sociale de sanatate) in cota de 10%. Baza impozabila o reprezinta salariul minim brut pe economie.

      Atat in cazul CAS cat si CASS, daca media lunara a veniturilor nete obtinute in anul precedent din contractul de drepturi de autor (in ipoteza in care nu aveti si alte tipuri de venituri) nu depaseste salariul minim brut pe economie, atunci aceste venituri sunt scutite de CAS si CASS. Contribuabilul poate opta in acest caz, daca doreste, sa plateasca contributiile in aceleasi conditii ca si cei a caror venituri nete depasesc plafonul.


      Pentru CAS si CASS va trebui depusa o declaratie in acest sens, pana la data de 31 ianuarie 2018 , iar pe baza acestei declaratii organele fiscale vor emite decizia de impunere aferenta anului 2018, unde vor fi detaliate obligatiile fiscale lunare. Plata acestor obligatii va trebui efectuata trimestrial, pana la data de 25 a ultimii luni din trimestru.

    In ce conditii le pot deconta salariatilor abonamentele medicale facute la clinici private?

    Venituri salarii 12/28/2017 8:42:28 AM
    • Calculator Venituri 12/28/2017 8:43:14 AM

      Conform Codului fiscal valabil in 2017, serviciile medicale furnizate sub forma de abonament suportate de angajator pentru angajatii proprii nu sunt venituri impozabile din perspectiva impozitului pe venit, conform art. 76, alin. 4, lit. t.


      Una din conditii este ca sa se incadreze in limita de 400 EUR pe an (echivalent in lei). Aceasta limita este la comun si pentru primele de asigurare voluntara de sanatate. Ceea ce depaseste limita anuala va reprezenta un beneficiu de natura salariala taxabil.


      De asemenea, trebuie sa fie suportate de angajator. Daca salariatul plateste singur abonamentul, atunci compania va trebui sa i-l deconteze pe baza documentelor justificative precum contract si factura.


      Nu se aplica nici contributii sociale, conform art. 142 lit. s, punctul 6, art. 157, alin. 2, art. 187, alin. 2, art.195, alin. 2, art. 204, alin. 2 si art. 212 alin. 2 din Codul fiscal.


      La calculul impozitului pe profit, pentru companie, aceste cheltuieli vor fi deductibile.


      Nu se schimba tratamentul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2018.


      Ar mai fi de mentionat ca Legea 95/2006 defineste serviciile medicale furnizate sub forma de abonament ca fiind servicii medicale preplatite pe care furnizorii le ofera in mod direct abonatilor si nu prin intermediul asiguratorilor, in afara serviciilor din pachetul de servicii medicale de baza din sistemul de asigurari sociale de sanatate.

      Extrase din Codul fiscal 2017 si Legea 95/2006

      Art. 76 – Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor

      (4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:

      […]

      t) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, conform Legii nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro;

      ART. 78 - Determinarea impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor

      (1) Beneficiarii de venituri din salarii datoreaza un impozit lunar, final, care se calculeaza si se retine la sursa de catre platitorii de venituri.

      (2) Impozitul lunar prevazut la alin. (1) se determina astfel:

      a) la locul unde se afla functia de baza, prin aplicarea cotei de 16% asupra bazei de calcul determinata ca diferenta intre venitul net din salarii calculat prin deducerea din venitul brut a contributiilor sociale obligatorii aferente unei luni, datorate potrivit legii in Romania sau in conformitate cu instrumentele juridice internationale la care Romania este parte, precum si, dupa caz, a contributiei individuale la bugetul de stat datorata potrivit legii, si urmatoarele:

      […]

      (iv) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, definite conform Legii nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, suportate de angajati, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca echivalentul in lei al sumei de 400 euro. Contractul de asigurare, respectiv abonamentul vizeaza servicii medicale furnizate angajatului si/sau oricarei persoane aflate in intretinerea sa, asa cum este definita la art. 77 alin. (3);

      ART. 142 - Venituri din salarii si venituri asimilate salariilor care nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale

      Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale urmatoarele:

      […]

      s) urmatoarele avantaje primite in legatura cu o activitate dependenta:

      […]

      6. contributiile la un fond de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la scheme de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, administrate de catre entitati autorizate stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, precum si primele de asigurare voluntara de sanatate si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, conform Legii nr. 95/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, suportate de angajator pentru angajatii proprii, astfel incat la nivelul anului sa nu se depaseasca limitele prevazute la art. 76 alin. (4) lit. s) si t) pentru veniturile neimpozabile, precum si primele aferente asigurarilor de risc profesional;

      Legea 95/2006

      Art. 347

      […]

      h) servicii medicale furnizate sub forma de abonament - servicii medicale preplatite pe care furnizorii le ofera in mod direct abonatilor si nu prin intermediul asiguratorilor, in afara serviciilor din pachetul de servicii medicale de baza din sistemul de asigurari sociale de sanatate.

    Ce elemente ar trebui sa cuprinda clauza de neconcurenta ca sa fie valabila? Care e tratamentul fiscal?

    Venituri salarii 12/27/2017 8:59:52 AM
    • Calculator Venituri 12/27/2017 9:00:19 AM

      Clauza de neconcurenta trebuie sa cuprinda toate elementele mentionate mai jos - absenta oricaruia dintre aceste elemente atrage nulitatea clauzei :


      ·         Prevederea activitatilor interzise

      ·         Cuantumul indemnizatiei, care trebuie sa fie cel putin 50% din media veniturilor pe ultimele 6 luni

      ·         Durata interdictiei

      ·         Enumerarea competitorilor

      ·         Aria geografica a interdictiei

      Angajatorul nu poate denunta unilateral aceasta clauza.


      Clauza de neconcurenta are efecte dupa incetarea contractului de munca. Conform Codului fiscal valabil in 2017, indemnizatia de neconcurenta are natura salariala, insa nu sunt aplicabile toate contributiile sociale.


      Din perspectiva impozitului pe venit, Codul fiscal prevede la art. 76, alin. 2, lit q, ca indemnizatiile lunare platite conform legii de angajatori pe perioada de neconcurenta, stabilite conform contractului individual de munca, sunt asimilate salariilor si li se aplica aceleasi reguli.


      De asemenea, sunt aplicabile urmatoarele contributii: 

      ·         contributii de asigurari sociale, conform art. 137 alin. 1 lit. a) din Codul fiscal;

      ·         contributii de asigurari sociale de sanatate, conform art. 155 alin. 1 lit. a) din Codul fiscal si a art. 157, alin. 1, lit. l).;

      ·         contributia pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, conform art. 193 alin. 1 lit. a) din Codul fiscal;

      ·         contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, conform art. 202 alin. 1 lit. a) din Codul fiscal.


      Nu sunt datorate :

      - contributia de asigurari pentru somaj, potrivit dispozitiilor art. 189 alin. 3 din Codul fiscal, ce exclud in mod expres veniturile realizate de persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor care nu se mai regasesc in raporturi juridice cu angajatorii, 

      - contributia la Fondul de garantare pentru plata creantelor bugetare, potrivit art. 212 alin. 1 din Codul fiscal, ce precizeaza ca aceasta contributie este datorata pentru castigurile realizate de angajatii care au la baza un contract individual de munca (ceea ce nu mai e cazul, contractul de munca fiind incetat). 


      Incepand cu 1 ianuarie 2018, se va datora pentru indemnizatia de neconcurenta impozit pe venit, contributia de asigurari sociale, contributia de asigurari sociale de sanatate si contributia asiguratorie pentru munca.


      La calculul impozitului pe profit reprezinta cheltuiala deductibila.

    Buna ziua! Va rog un raspuns !salariu de baza pt 2018 angajatorul l-a fixat la 4060 si pe 2017 a fost 3300( tarifar) . Este acoperitor?

    Venituri salarii 12/21/2017 10:58:55 AM
    • Calculator Venituri 12/22/2017 3:17:49 PM

      Cresterea salariului brut de la 3300 RON in 2017 la 4060 RON in 2018, inseamna o crestere procentuala de 23%, care ar trebui sa fie acoperitoare si sa contrabalanseze trecerea contributiilor sociale de la angajator la angajat, astfel incat salariul net sa nu sufere modificari semnificative. In cazul dumneavoastra va fi chiar o foarte usoara crestere, dupa cum se poate vedea din tabelul de mai jos.

      Alternativ, pentru a putea face diverse simulari, puteti utiliza aplicatiile puse la dispozitie pe site.

      2017

      2018

      Cote procentuale

      Simulare

      Cote procentuale

      Simulare

      Salariu brut

      3,300.00

      4,060.00

      CAS angajator - conditii normale de munca

      15.80%

      521.40

      CASS angajator

      5.20%

      171.60

      Contributia de asigurari pentru somaj - angajator

      0.50%

      16.50

      Alte contributii sociale - angajator

      1.75%

      57.75

      Contributia asiguratorie pentru munca

      2.25%

      91.35

      CAS angajat

      10.50%

      346.50

      25.00%

      1,015.00

      CASS angajat

      5.50%

      181.50

      10.00%

      406.00

      Contributia de asigurari pentru somaj - angajat

      0.50%

      16.50

      Impozit pe venit

      16.00%

      440.88

      10.00%

      263.90

      Total cost contributii sociale suportat de angajator

      767.25

      91.35

      Total cost suportat de angajat

      985.38

      1,684.90

      Total contributii sociale si impozit pe venit

      1,752.63

      1,776.25

      Salariu net

      2,314.62

      2,375.10

    In ce conditii pot angaja zilieri?

    Venituri salarii 12/21/2017 9:42:08 AM
    • Calculator Venituri 12/21/2017 9:45:10 AM

      Codul fiscal valabil in 2017 prevede urmatoarele in privinta zilierilor:

      - Din perspectiva impozitului pe venit reprezinta venituri taxabile. La art. 76, alin. 2, lit. r) din Codul fiscal se precizeaza ca regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si pentru „r) remuneratia bruta primita pentru activitatea prestata de zilieri, potrivit legii”

      - Din perspectiva contributiilor sociale nu reprezinta venituri taxabile, conform art. 142, lit. t) din Codul fiscal.

      Pentru companie, la calculul impozitului pe profit vor fi cheltuieli deductibile, conform art. 25, alin 2 din Codul fiscal.

      Aceste prevederi raman in vigoare si in Codul fiscal valabil incepand cu 1 ianuarie 2018.

      Ar fi de mentionat ca chiar daca partile convin un numar de ore pe zi mai mic de 8 ore, plata zilierului se va face pentru echivalentul a cel putin 8 ore de munca, conform art. 4, alin. 2 din Legea 52/2011. De asemenea, conform aceluiasi articol, un zilier minor care are capacitatea de munca va putea lucra 6 ore pe zi, dar nu mai mult de 30 de ore pe saptamana si nu va efectua activitate in timpul noptii.

    Ii poate acorda compania unui administrator indemnizatie de detasare, daca acesta pleaca o saptamana in strainatate in interes de serviciu?

    Ii poate acorda compania unui administrator indemnizatie de detasare, daca acesta pleaca o saptamana in strainatate in interes de serviciu? In ce conditii?
    Venituri salarii 12/20/2017 7:36:53 AM
    • Calculator Venituri 12/20/2017 7:37:14 AM

      Codul fiscal valabil in 2017 prevede, la art. 76, alin. 2, lit. n) si alin. 4, lit. k), ca nu reprezinta venituri asimilate salariilor si nu se impoziteaza indemnizatiile de detasare acordate administratorilor pentru detasari efectuate in scop de serviciu.

      Detasarile pot fi in alta localitate din Romania sau in afara. Conditia este ca indemnizatia de detasare sa nu depaseasca de 2.5 ori nivelul stabilit pentru institutii publice, pentru tara de resedinta a entitatii nerezidente, de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva.

      Ceea ce depaseste aceste limite va fi considerat beneficii de natura salariala si taxat ca atare.

      Nu se schimba nimic in privinta acestor cheltuieli de la 1 ianuarie 2018. 

      Regasiti mai jos extrasele din Codul fiscal valabil in 2017:

      ART. 76 - Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor

      (2) Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor:

      […]

      n) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati nerezidente, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pentru partea care depaseste plafonul neimpozabil stabilit la nivelul legal pentru diurna acordata personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar, prin hotarare a Guvernului, corespunzator tarii de rezidenta a entitatii nerezidente de care ar beneficia personalul din institutiile publice din Romania daca s-ar deplasa in tara respectiva;

      4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:

      […]

      k) indemnizatiile si orice alte sume de aceeasi natura, primite pe perioada deplasarii in Romania, in interesul desfasurarii activitatii, de catre administratori sau directori, care au raporturi juridice stabilite cu entitati nerezidente, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, in limita plafonului neimpozabil stabilit la alin. (2) lit. n), precum si cele primite pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare.

    Poate sa suporte compania cheltuielile cu perfectionarea profesionala a unui administrator cu care are incheiat un contract de mandat?

    Poate sa suporte compania cheltuielile cu perfectionarea profesionala a unui administrator cu care are incheiat un contract de mandat? Care este tratamentul fiscal al acestor cheltuieli?
    Venituri salarii 12/19/2017 9:15:09 AM
    • Calculator Venituri 12/19/2017 9:15:29 AM

      Codul fiscal prevede urmatoarele privind cheltuielile efectuate de companie cu perfectionarea profesionala a administratorilor numiti in baza actului constitutiv sau conform contractului de administrare / mandat:


      -          Acestea nu sunt impozabile din perspectiva impozitului pe venit, conform art. 76, alin. 4, lit. p din Codul fiscal.

      Art. 76 Definirea veniturilor din salarii si asimilate salariilor

      (4) Urmatoarele venituri nu sunt impozabile, in intelesul impozitului pe venit:

      [...]

      p) cheltuielile efectuate de angajatori/platitori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, administratorilor stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat si directorilor care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator/platitor


      -          Nu sunt taxabile cu contributii sociale, conform art. 142 lit. n, art. 157, alin. 2, art. 187, alin. 2, art.195, alin. 2, art. 204, alin. 2 si art. 212 alin. 2 din Codul fiscal.

      ART. 142 - Venituri din salarii si venituri asimilate salariilor care nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale

      Nu se cuprind in baza lunara de calcul al contributiilor de asigurari sociale urmatoarele:

      n) cheltuielile efectuate de angajatori/platitori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, administratorilor stabiliti potrivit actului constitutiv, contractului de administrare/mandat si directorilor care isi desfasoara activitatea in baza contractului de mandat potrivit legii, astfel cum este prevazut in raporturile juridice respective, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator/platitor;


      -          La calculul impozitului pe profit vor reprezenta cheltuieli deductibile, conform art. 25, alin 2. 


      Nu se schimba nimic in privinta acestor cheltuieli de la 1 ianuarie 2018. 


    timp de asteptare

    In cat timp primesc calculele dupa incarcarea fisierului? Mentionez ca plata a fost efectuata in momentul incarcarii fisierului sursa.
    Venituri salarii 12/15/2017 11:21:26 AM
    • Gabriela D 12/15/2017 1:38:43 PM

      Buna ziua,

      Rezultatul procesarii se poate descarca din contul dvs, fiind disponibil de la ora 11:46:45. Datorita unei incarcari a serverului in prima parte a zilei, procesarea s-a facut intr-o coada de asteptare.

      Multumim pentru intelegere si weekend  placut!

    As vrea sa iau legatura cu un consultant

    Venituri salarii 12/14/2017 9:57:44 AM
    • Calculator Venituri 12/18/2017 2:43:00 PM

      Raspunsul pentru Cirstea Ionela - va multumim!

      OUG 82/2017 prevede ca au obligatia initierii negocierii colective “unitatile” si prevede exceptii pentru art. 129 si 135 din Legea 62/2011 privind dialogul social.

      Legea dialogului social defineste la art 1, lit. k), “unitatile” ca fiind persoane juridice care angajeaza nemijlocit forta de munca. Iar la litera l) a aceluiasi articol se precizeaza ca intra la categoria de grupuri de unitati, in vederea negocierii colective la acest nivel, si companiile nationale, regiile autonome, institutiile sau autoritatile publice care au in componenta, in subordine ori in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca.

      La art. 138 din Legea dialogului social se precizeaza urmatoarele:

      « (3) Drepturile salariale din sectorul bugetar se stabilesc prin lege in limite precise, care nu pot constitui obiect al negocierilor si nu pot fi modificate prin contracte colective de munca. in cazul in care drepturile salariale sunt stabilite de legi speciale intre limite minime si maxime, drepturile salariale concrete se determina prin negocieri colective, dar numai intre limitele legale.”

      De asemenea, la art 138^1 :

      « (1) Contractele colective de munca se negociaza si la nivelul regiilor autonome, companiilor nationale, asimilate grupurilor de unitati, precum si la nivelul autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca. In cazul autoritatilor si institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca, contractul colectiv se incheie intre conducatorul autoritatii sau institutiei publice si sindicatele legal constituite si reprezentative, potrivit legii. »

      Prin urmare, se intelege ca intra sub incidenta prevederilor OUG 82/2017 si au obligatia initierii negocierii colective companiile private, companiile de stat si autoritatile si institutiile publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca la nivelul carora nu exista contract colectiv de munca separat.

      Daca sunteti in una din categoriile enumerate mai sus, atunci va trebui initiata procedura de negociere colectiva pana pe 20 decembrie, iar pasii si documentele necesare sunt aceiasi pentru toti. Reluam pe scurt aici:

      - Convocare salariati (necesar convocator)

      - Alegere reprezentanti, daca e cazul (necesar proces-verbal alegere reprezentanti)

      - Desfasurarea negocierii si informare salariati despre modificarile aduse Codului fiscal

      - Incheiere proces-verbal prin care se sumarizeaza conluziile la care s-a ajuns si modul in care va fi reglata situatia (proces-verbal necesar, in care se precizeaza modalitatile prin care vor fi implementate prevederile OUG 79/2017)

      - Incheiere CCM sau act aditional la CCM, daca este cazul

      Vedeti aici si un comunicat al Ministerului Consultarii Publice si a Dialogului Social:

      Pentru restul institutiilor publice reglarea nivelului salarial se va face conform ordonantei de urgenta aprobata saptamana trecuta care modifica Legea cadru 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice (va fi valabila varianta finala, dupa ce este publicata in Monitorul Oficial).

      Regasiti aici link catre comunicatul emis de Guvern

      Si aici link catre proiectul ordonantei de urgenta

    Se regularizeaza in 2019 suma, daca CAS in 2018 e ales pe 1900 RON in loc de realul facturat?

    In calculul online pentru venituri PFA 2018 imi apare o categorie de contributii regularizari, de valoare foarte mare. Desi facturez 6500 RON lunar, doresc sa aleg pentru CAS minimul de 1900 RON lunar. In 2019 imi vin diferente de plata?
    PFA 12/12/2017 2:05:23 PM
    • Calculator Venituri 12/14/2017 11:10:41 PM

      Daca o PFA se incadreaza la categoria de persoane care trebuie sa plateasca CAS (adica daca in 2017 a obtinut venituri precum cele prevazute la art. 148 alin. 2 din Codul fiscal valabil de la 1 ianuarie 2018, la o medie lunara mai mare decat salariul minim pe economie), decide care este nivelul la care doreste sa stabileasca baza pentru CAS, nivel care nu poate fi mai mic decat salariul minim pe economie, si depune o declaratie in acest sens, pana la data de 31 ianuarie 2018. 

      Pe baza acestei declaratii, organele fiscale vor emite o decizie de impunere (art. 151 din Codul fiscal valabil de la 1 ianuarie 2018), care va detalia sumele de plata lunare. Aceste sume vor trebui platite ulterior de PFA trimestrial, pana pe data de 25 a ultimii luni din trimestru.

      In forma actuala a Codului fiscal valabil de la 1 ianuarie 2018 nu este prevazuta o regularizare in anul urmator pentru CAS (respectiv 2019, in cazul de fata). Dar e posibil sa mai fie modificari. 


      Este prevazuta o regularizare pentru impozitul pe venit, pentru cei care tin contabilitate in sistem real.

      Codul fiscal in vigoare de la 1 ianuarie 2018, in forma sa actuala, prevede urmatoarele:

      ART. 148 - Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale datorate de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente

      (1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente o reprezinta venitul ales de contribuabil, care nu poate fi mai mic decat nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna pentru care se datoreaza contributia.

      (2) Persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente, din una sau mai multe surse de venit, datoreaza contributia de asigurari sociale daca sunt indeplinite urmatoarele conditii, dupa caz:

      a) venitul net realizat in anul precedent, stabilit in conformitate cu , exclusiv cheltuielile reprezentand contributia de asigurari sociale, raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia;

      b) venitul net lunar estimat a se realiza potrivit  alin. (1) este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna in care isi incep activitatea sau nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia, in cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la stabilirea venitului net anual potrivit regulilor prevazute la ;

      c) valoarea lunara a normelor de venit, obtinuta prin raportarea normelor anuale de venit la numarul lunilor de activitate din cursul anului dupa aplicarea corectiilor prevazute la , este cel putin egala cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia, in cazul contribuabililor care in anul fiscal in curs desfasoara activitati impuse pe baza de norme de venit;

      d) venitul net lunar realizat in anul precedent, ramas dupa scaderea din venitul brut a cheltuielii deductibile prevazute la , raportat la numarul lunilor de activitate din cursul anului, este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna ianuarie a anului pentru care se stabileste contributia, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care impozitul pe venit se stabileste potrivit prevederilor  si .

      (3) Persoanele fizice prevazute la alin. (1), obligate la plata contributiei, depun anual la organul fiscal competent, pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se stabileste contributia de asigurari sociale, declaratia privind venitul asupra caruia datoreaza contributia, ca urmare a indeplinirii conditiilor prevazute la alin. (2).

      (4) In cazul contribuabililor prevazuti la alin. (1) care incep sa desfasoare activitate in cursul anului fiscal, iar venitul lunar estimat a se realiza, potrivit , din una sau mai multe surse de venit din cele mentionate la alin. (2), este cel putin egal cu nivelul salariului de baza minim brut pe tara in vigoare in luna in care se estimeaza veniturile, declaratia prevazuta la alin. (3) se depune in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.

      (5) Modelul, continutul, modalitatea de depunere si de gestionare a declaratiei prevazute la alin. (3) se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

      (6) Persoanele fizice care in anul fiscal precedent au realizat venituri cumulate din activitati independente sub nivelul plafonului minim prevazut la alin. (1) nu au obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (3) si nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru anul in curs.

      (7) Persoanele fizice prevazute la alin. (6) pot opta pentru depunerea declaratiei prevazute la alin. (3) si pentru plata contributiei de asigurari sociale pentru anul in curs, in aceleasi conditii prevazute pentru persoanele care realizeaza venituri lunare peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara. Optiunea este obligatorie pentru intregul an fiscal, cu exceptia situatiei prevazute la  alin. (3).

      (8) Incadrarea in plafonul lunar prevazut la alin. (1) se efectueaza prin insumarea veniturilor din activitati independente mentionate la alin. (2).

      ART. 151 - Stabilirea si plata contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente

      (1) Contributia de asigurari sociale datorata de persoanele fizice care realizeaza venituri din activitati independente potrivit prevederilor , care nu se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale prevazute la , se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere, pe baza declaratiei prevazute la  alin. (3). Baza de calcul al contributiei de asigurari sociale se evidentiaza lunar, iar plata acesteia se efectueaza trimestrial, in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru.

      (2) Contributia de asigurari sociale stabilita prin decizia de impunere prevazuta la alin. (1) se calculeaza prin aplicarea cotei de contributie prevazute la  lit. a) asupra bazei de calcul prevazute la  alin. (1).

      (3) Persoanele prevazute la alin. (1) care in cursul anului fiscal se incadreaza in categoria persoanelor exceptate de la plata contributiei potrivit , cele care intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie, precum si cele care isi inceteaza activitatea depun la organul fiscal competent, in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul, o declaratie in vederea stoparii obligatiilor de plata reprezentand contributia de asigurari sociale stabilite conform alin. (2). Modelul declaratiei se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

    Inchide
    Inchide
    Real Time Analytics