</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Telemunca din strainatate: prevederi legale, riscuri, sfaturi pentru angajati si angajatori

Telemunca din strainatate: prevederi legale, riscuri, sfaturi pentru angajati si angajatori

Telemunca este o forma de organizare a activitatii profesionale, prin care salariatul isi realizeaza atributiile de serviciu in alt loc decat cel organizat de angajator, folosindu-se de tehnologia informatiei si comunicatiilor. Din punct de vedere legal, telemunca poate sa se desfasoare din orice locatie, inclusiv in afara Romaniei.

Totusi, este important de stiut ca angajatorii care permit telesalariatilor sa lucreze din strainatate se expun unor riscuri care tin de plata taxelor salariale, sediul companiei si de drepturile angajatilor. In continuare, vom vorbi pe larg despre legislatia ce reglementeaza telemunca din strainatate, ce riscuri sunt asociate acestei forme, precum si despre cateva sfaturi pentru angajatori si angajati.

  • Cadru legislativ
  • Posibile riscuri ale telemuncii din strainatate
  • Sfaturi pentru angajatori
  • Sfaturi pentru angajatii care vor sa lucreze din strainatate

Cadru legislativ

Exista mai multe documente legislative ce reglementeaza telemunca din strainatate. In primul rand, avem Legea nr. 81/2018, in care telemunca este definita ca o forma de organizare a muncii, prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei, in alt loc de munca decat cel organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.

La acest act legislativ se adauga articolul nr. 17 din Legea nr. 53/2003, republicata si completata, care spune ce prevederi specifice trebuie sa contina contractul de munca al unui telesalariat. Informatiile variaza, de la specificarea expresa a faptului ca salariatul lucreaza in regim de telemunca pana la programul de lucru, numarul de zile in care angajatul lucreaza de la sediul angajatorului si conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii de telemunca (articolul nr. 7 din Legea nr. 81/2018).

Munca in strainatate este reglementata prin articolul nr. 18 din Codul Muncii. Acesta prevede ca angajatorul este obligat sa informeze angajatul care lucreaza in strainatate cu privire la:

  • Durata perioadei de munca prestata in strainatate;
  • Moneda in care se va plati salariul si modalitatile de plata;
  • Prestatiile in bani si/sau natura, aferente activitatii desfasurate in strainatate;
  • Conditiile climatice;
  • Reglementarile din legislatia muncii, specifice tarii de destinatie;
  • Obiceiurile tarii a caror nerespectare i-ar putea pune in pericol viata, siguranta personala si/sau libertatea;
  • Conditiile de repatriere, dupa caz.

La nivel european, exista un acord-cadru, legat de telemunca, incheiat in 2002, intre Uniunea Industriasilor din Uniunea Europeana, Uniunea Europeana a Artizanilor si a Intreprinderilor Mici si Mijlocii, Centrul European al Intreprinderilor cu Participare Publica si al Intreprinderilor de Interes Economic General si Confederatia Europeana a Sindicatelor. In acest acord, telemunca este definita ca o forma de organizare si/sau realizare a muncii folosind tehnologii informatice, in cadrul unui contract sau al unor relatii de munca, in care activitatea ce ar putea fi realizata la firma angajatorului se desfasoara in afara sa.

Legat de contractul de telemunca, avem la dispozitie articolele nr. 6, 7 si 16 din Conventia de la Roma, precum si articolele nr. 3 si 8 din Regulamentul Comisiei Europene nr. 593/2008 privind legea aplicabila a obligatiilor contractuale. Aceste documente stabilesc doua reguli. Potrivit primei reguli, partile implicate aleg legea aplicata. In acest caz, insa, nu se poate alege varianta mai dezavantajoasa pentru salariat.

In al doilea caz, in care partile nu au ales legea aplicabila, legea obiectiv aplicabila se va realiza in urmatoarea ordine:

  • Legea tarii unde isi desfasoara activitatea telesalariatul;
  • Legea tarii unde isi are sediul angajatorul;
  • Legea tarii cu care contractul de munca are cea mai stransa legatura.

Prevederi legale pentru telesalariatii care lucreaza in afara UE

Pentru angajatii care lucreaza in regim de telemunca in afara spatiului Uniunii Europene, se aplica articolul nr. 2640 din Codul Civil, care spune ca „in materiile care nu intra sub incidenta reglementarilor Uniunii Europene, sunt aplicabile dispozitiile prezentului cod privind legea aplicabila actului juridic, daca nu se prevede altfel de conventii internationale sau dispozitii speciale”. Potrivit articolelor nr. 2637-2638 din Codul Civil, exista doua posibilitati.

In primul caz, partile aleg legea aplicabila. De exemplu, legea tarii in care lucreaza telesalariatul sau legea tarii in care se afla sediul angajatorului.

In al doilea caz, se aplica legea statului fata de care exista legaturile cele mai stranse, in general, cel in care salariatul isi are resedinta obisnuita, in momentul semnarii contractului de munca. Resedinta obisnuita este definita, potrivit articolului nr. 2570 din Codul Civil, drept statul in care persoana isi are locuinta principala, chiar daca nu a indeplinit formalitatile legale de inregistrare. Daca aceasta nu poate fi identificata, se aplica legea locului unde a fost incheiat actul juridic.

Posibile riscuri ale telemuncii din strainatate

Riscurile legate de telemunca in strainatate ating mai multe aspecte: impozitul pe venit, contributiile sociale, sediul angajatorului, drepturile salariatilor si securitatea si sanatatea in munca. Despre toate acestea vom discuta mai jos.

Impozitul pe venitul salarial

Ca regula generala, veniturile sub forma salariilor sunt impozitate in tara in care telesalariatul isi desfasoara activitatea.

Pe de alta parte, daca exista o conventie de evitare a dublei impuneri, incheiata intre Romania si tara in care lucreaza telesalariatul, acesta din urma poate fi scutit de la plata impozitului pe venit in statul strain, daca angajatul este prezent in aceasta tara cel putin 183 de zile pe an.

Daca angajatul isi desfasoara activitatea de telemunca pe o perioada mai mare de 183 de zile pe an, este obligat sa completeze si sa depuna formularul intitulat „Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania”.

Pe baza acestui act si a documentelor justificative anexate, ANAF stabileste rezidenta fiscala si anunta contribuabilul, daca i se pastreaza sau nu rezidenta fiscala in Romania.

Este bine de stiut ca Romania a incheiat peste 90 de conventii de evitare a dublei impuneri, astfel ca telemunca pe o perioada limitata de timp nu va impune plata salariului si a impozitului pe venit in strainatate.

Contributiile sociale

Legat de contributiile sociale, deciziile se iau conform dispozitiilor din Regulamentul Comisiei Europene nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala. Conform acestui document, contributiile sociale se datoreaza, de regula, in statul in care telesalariatul isi desfasoara activitatea.

Exista, insa, doua exceptii. Prima implica detasarea transnationala pe o perioada de maximum 24 de luni, iar a doua se refera la pluriactivitate. Aceasta implica prestarea unei activitati profesionale in doua sau mai multe state membre ale Uniunii Europene.

In cazul acestor exceptii, Casa Nationala de Pensii elibereaza un document portabil A1, pe baza caruia angajatul demonstreaza ca achita contributiile sociale in Romania.

Legat de plata contributiilor sociale in afara UE, acestea nu se datoreaza, daca intre Romania si tara respectiva exista un acord reciproc in domeniul asigurarilor sociale.

Mai mult, exista riscul ca realizarea unei activitati de telemunca in strainatate sa genereze o impozitare suplimentara. De la caz la caz, angajatul poate fi obligat la inregistrare fiscala in statul strain si la plata unui impozit pe profit, in jurisdictia straina unde salariatul isi desfasoara fizic activitatea.

Sediul angajatorului

Prezenta telesalariatului in strainatate poate crea o prezenta impozabila a angajatorului in tara respectiva.

Acest lucru depinde de activitatea realizata, caz in care angajatorul poate avea risc de sediu permanent in statul strain, aspect care implica o serie de obligatii fiscale aditionale.

Drepturile salariatului

In ceea ce priveste telemunca in strainatate, specialistii in legislatia muncii atrag atentia ca acest sistem de munca poate necesita acordarea unor drepturi mai avantajoase.

Acest lucru variaza de la o tara la alta, insa, in general, telesalariatii se bucura de aceleasi drepturi de munca precum lucratorii locali din tara in care lucreaza efectiv. De exemplu, un telesalariat care lucreaza in afara tarii poate avea dreptul la mai multe zile de concediu de odihna si/sau la un salariu minim brut mai mare, fata de prevederile din Romania.

Contacteaza 👉 AICI un expert in legislatia muncii

Securitatea si sanatatea in munca

Potrivit legislatiei din Romania, angajatorul este obligat sa asigure materialele si echipamentele necesare desfasurarii activitatii de telemunca, precum si protectie in securitatea si sanatatea muncii.

Daca telesalariatul lucreaza intr-o alta tara, aceste aspecte pot fi dificil de realizat. Mai mult, regulile privind securitatea si sanatatea in munca pot fi diferite in strainatate, fata de prevederile din Romania.

Sfaturi pentru angajatori

Pentru a limita riscurile si costurile aditionale, angajatorii trebuie sa analizeze cu grija fiecare situatie de telemunca din strainatate. Conteaza foarte mult ce conditii pot oferi angajatorii, precum si legislatia din tara-gazda.

Inainte de inceperea telemuncii in strainatate, este important sa se defineasca in mod clar toate aspectele legale, informatiile legate de echipamente, responsabilitati si costuri.

In general, legislatia romaneasca si specialistii in Codul Muncii spun ca angajatorul este responsabil cu furnizarea, instalarea si intretinerea echipamentelor necesare pentru buna desfasurare a telemuncii. De asemenea, tot acesta se ocupa si de costuri precum abonamentul la telefonul mobil, consumabilele si cheltuielile curente (electricitate si internet).

La fel de important pentru angajator este instaurarea unei politici interne de mobilitate. Clauza de mobilitate este reglementata prin articolele nr. 17, 20, si 25 din Codul Muncii, ca element obligatoriu al contractului individual de munca (acolo unde se aplica).

Prin clauza de mobilitate, se intelege ca executarea obligatiilor de serviciu nu se realizeaza intr-un loc stabil de munca. In acest caz, salariatul poate fi rasplatit cu bani sau in natura. Potrivit prevederilor legale, angajatorul trebuie sa specifice, in contractul de munca sau in documentul aditional, zona geografica in care salariatul isi desfasoara activitatea.

Sfaturi pentru angajatii care vor sa lucreze din strainatate

Daca vrei sa lucrezi in regim de telemunca in alta tara, este recomandat sa te consulti cu angajatorul, inainte de a-ti face bagajele. Doar pentru ca aceasta optiune exista, asta nu inseamna ca poti lucra in regim de telemunca din orice tara.

Multe companii sunt deschise la telemunca fie de acasa, fie din spatii de coworking sau cafenele, insa nu toate sunt de acord cu telemunca din strainatate. Acest tip de munca poate avea impact asupra impozitarii in tara-gazda, precum si asupra companiei la care lucrezi.

Afla totul despre MUNCA DE ACASA de 👉 AICI

Un alt aspect care ar trebui luat in considerare este locuinta. Daca deja stai in chirie sau platesti o rata pentru casa, este necesar sa ai in vedere ce schimbari vor aparea, odata ce te muti pentru telemunca in strainatate.

Cum se va schimba munca ta, daca esti intr-o alta tara? Este posibil ca noua locatie sa iti afecteze programul de lucru sau obligatiile familiale. Este indicat sa iei in calcul aspecte precum diferenta de fus orar, cand si cum vei putea fi contactat etc.

In teorie, telemunca din strainatate pare o varianta buna, pentru a imbina utilul, reprezentat printr-un venit stabil, cu placutul, prin interactiunea cu o cultura diferita, care poate fi explorata pe indelete. Totusi, mai ales din punctul de vedere al angajatorului, pot exista anumite riscuri si limitari. Este posibil ca drepturile salariatilor sa se adapteze la situatia locala atat din punctul de vedere al angajatului (salariul minim brut, zile libere de concediu etc.), cat si al companiei, prin plata unor impozite suplimentare. Pentru o tranzitie usoara, se recomanda consultarea unui expert in legislatia muncii, precum si stabilirea unei politici interne de mobilitate.

Compania ta lucreaza cu angajati care isi desfasoara activitatea in strainatate? Specialistii Romanian Software te pot ajuta atat pe partea de administrare a personalului si salarizare, cat si pe partea de consultanta privind legislatia care reglementeaza telemunca din strainatate. Contacteaza-ne AICI.

Sursa foto: Shutterstock

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide