</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Instructiuni SSM pentru munca de acasa (telemunca): legislatie, obligatiile angajatului, obligatiile angajatorului, reguli

Instructiuni SSM pentru munca de acasa (telemunca): legislatie, obligatiile angajatului, obligatiile angajatorului, reguli

Trecerea de la munca de birou la telemunca implica o serie de responsabilitati in domeniul SSM (securitatea si sanatatea in munca). In continuare, poti citi mai multe despre obligatiile angajatorului in contextul SSM, obligatiile angajatului (telesalariatului), care sunt regulile pentru buna desfasurare a activitatii, precum si care sunt posibilele riscuri ale sistemului de telemunca.

  • Cadru legislativ
  • Obligatiile angajatorului
  • Obligatiile angajatului/telesalariatului
  • Reguli pentru buna desfasurare a activitatii
  • Reguli de securitate si sanatate la utilizarea calculatorului
  • Elemente necesare pentru un mediu de lucru sigur
  • Posibile riscuri in sistem de telemunca

Cadru legislativ

Desi nu exista o lege expres, referitoare la SSM in telemunca, avem la dispozitie mai multe acte legislative. In primul rand, exista Legea nr. 319/2006 privind securitatea si sanatatea in munca. Aceasta prevede care sunt obligatiile angajatorului si ale angajatilor.

De asemenea, de interes sunt Hotararea de Guvern nr. 1.425/2006 pentru aprobarea legii securitatii si sanatatii in munca, Hotararea de Guvern nr. 1.091/2006 privind protocoalele de transfer interclinic al pacientului critic, Hotararea de Guvern nr. 355/2007 (actualizata in 2012) privind supravegherea sanatatii lucratorilor si capitolul referitor la securitatea si sanatatea in munca din Codul Muncii (titlul V).

Legat de telemunca, importanta este Legea nr. 81/2018 pentru reglementarea activitatii de telemunca. In acest act normativ, se mentioneaza obligatiile angajatorului privind securitatea si sanatatea in munca a telesalariatilor (articolul nr. 7), precum si obligatiile telesalariatilor (articolul nr. 8).

Obligatiile angajatorului

Potrivit articolului nr. 7 din Legea nr. 81/2018, angajatorul are urmatoarele obligatii privind securitatea si sanatatea in munca a telesalariatului:

  • Sa asigure mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamente de munca sigure, necesare realizarii muncii, cu exceptia situatiilor in care partile convin altfel;
  • Sa instaleze, sa verifice si sa intretina echipamentul de munca, in afara situatiei in care partile convin altfel;
  • Sa asigure conditii pentru ca telesalariatii sa primeasca instructaj in domeniul securitatii si sanatatii in munca, mai ales sub forma informatiilor si a instructiunilor de lucru, adaptate locului de desfasurare a activitatii de telemunca.

Vezi 👉 AICI SOFTWARE PENTRU MANAGEMENTUL PERSONALULUI

Obligatiile angajatului/telesalariatului

Conform articolului nr. 8 din Legea nr. 81/2018, telesalariatul este obligat:

  • Sa informeze angajatorul in legatura cu echipamentele de munca folosite si conditiile existente la locurile desfasurarii activitatii de telemunca si sa permita accesul angajatorului, in masura in care este posibil, pentru a stabili si realiza masurile de securitate si sanatate in munca necesare, potrivit contractului individual de munca;
  • Sa nu schimbe conditiile de securitate si sanatate in munca din locurile in care isi desfasoara activitate de telemunca;
  • Sa utilizeze doar echipamente de lucru care nu prezinta pericol pentru securitatea si sanatatea sa;
  • Sa isi desfasoare activitatea respectand prevederile legii securitatii si sanatatii in munca (Legea nr. 319/2006) si clauzele din contractul de munca;
  • Sa respecte regulile specifice si restrictiile stabilite de angajator, legat de reteaua de internet folosita sau de echipamentele puse la dispozitie;
  • Sa permita accesul angajatorului, cu notificare in avans si acordarea consimtamantului, pentru a permite verificarea si respectarea cerintelor legate de securitatea si sanatatea in munca.

Reguli pentru buna desfasurare a activitatii

Mai jos, sunt cateva reguli pentru buna desfasurare a activitatii de telemunca:

  • Asigurarea unei conexiuni stabile la reteaua electrica. Stecherul, cablul sau priza nu trebuie sa prezinte defectiuni generate de lovituri sau izolatii insuficiente;
  • Locul ales pentru desfasurarea activitatii nu trebuie sa prezinte risc de expunere la accidente (cadere, deschiderea usilor/ferestrelor etc.);
  • Cunoasterea si aplicarea normelor de SSM;
  • Alegerea de activitati desfasurare in paralel cu activitatea de telemunca necesita atentie sporita. De exemplu, ingrijirea copilului mic in timpul activitatii de telemunca poate distrage atentia de la sarcini;
  • Alegerea unei pozitii ergonomice de lucru, pentru a se evita disconfortul fizic;
  • Instiintarea persoanelor de la domiciliu despre activitatea pe care o desfasori.

Reguli de securitate si sanatate la utilizarea calculatorului

In lucrul in regim de telemunca, angajatii trebuie instruiti pentru a utiliza calculatorul in deplina siguranta. Instructajul trebuie sa cuprinda si necesitatea amenajarii ergonomice a locului de munca si pozitia corecta la birou. De asemenea, este interzisa folosirea unor echipamente de munca necunoscute sau pentru care nu exista instruirea necesara.

Punerea sub tensiune a tablourilor de distributie a energiei electrice trebuie realizata doar de catre personal autorizat. Este interzis ca telesalariatii sa intervina la tabloul electric, la cordoane de alimentare, stechere, prize, instalatii de climatizare sau alte instalatii casnice. Daca apar defectiuni, este interzisa remedierea lor, fara a fi autorizat.

In ceea ce priveste functionarea calculatoarelor, acestea trebuie sa fie supravegheate cu atentie, pentru a se putea interveni imediat ce apare o defectiune. Este interzisa continuarea lucrului la echipamente de munca defecte. Mai mult, remedierea problemelor se realizeaza de catre personal autorizat.

Un alt aspect important vizeaza ecranul calculatorului/laptopului si mobilierul de lucru. Acestea trebuie reglate in functie de sarcinile de lucru, conditiile de mediu si caracteristicile fiecarei persoane. Se recomanda reglarea luminii ecranului, a contrastului, a ecranului (inaltime, inclinare, orientare), a mesei de lucru, precum si a suprafetei de sedere a scaunului, respectiv inaltimea spatarului.

Mobilierul de lucru trebuie adaptat nevoilor telesalariatului si caracteristicilor de lucru, pentru a permite o gama larga de miscari, o pozitie de lucru corecta si performante ridicate.

Inainte de a folosi un scaun de birou, sunt indicate constatarea starii sale, stabilirea unei pozitii confortabile si evitarea asezarii pe marginea sa. Totodata, inainte de indepartarea scaunului de birou, este necesar sa te asiguri ca nu exista pericol de rasturnare sau lovire a unei alte persoane.

In vederea asigurarii securitatii in munca, este interzisa urcarea pe scaunul cu ax, pentru a ajunge la un obiect situat la inaltime. In acest caz, se recomanda folosirea unui taburet solid sau a unei scari.

Masa de lucru ar trebui sa aiba o suprafata putin reflectanta si dimensiuni suficient de mari pentru a permite pozitionarea corecta a calculatorului, a documentelor si a altor lucruri utile desfasurarii activitatii.

In ceea ce priveste scaunul de birou, acesta ar trebui sa fie stabil si sa permita libertate de miscare. De asemenea, se prefera scaunele cu inaltime reglabila, pentru a putea fi adaptate in functie de nevoile personale. Spatarul trebuie sa sprijine zona lombara, umerii si partea toracelui. La nevoie, se poate folosi un reazem pentru picioare. Acesta trebuie pozitionat pe podea, sa aiba suprafata antiderapanta si o latime de cel putin 45 cm.

Alte reguli de securitate

Mai jos, sunt alte reguli generale de securitate, legate de SSM in contextul telemuncii. Acestea se refera la:

  • Caile si iesirile de urgenta – ele trebuie sa ramana in permanenta libere si sa permita iesirea cat mai rapida in aer liber sau intr-un spatiu sigur;
  • Situatiile de urgenta – in situatii de urgenta confirmate de institutiile statului, telesalariatii sunt obligati sa respecte procedurile si instructiunile de SSM si sa comunice in timp util angajatorului daca este periclitata starea de sanatate si daca sarcinile de lucru nu mai pot fi indeplinite;
  • Detectarea si prevenirea incendiilor – in acest sens, sunt interzise focul deschis, folosirea unor echipamente improvizate sau cu defectiuni, precum si nerespectarea instructiunilor de utilizare. Mai mult, sunt interzise folosirea unor mijloace de incalzire neomologate si depozitarea materialelor inflamabile in locuinta. De asemenea, hartiile si alte ambalaje trebuie colectate in cosuri de gunoi, care vor fi golite la incheierea programului de lucru;
  • Radiatii – cu exceptia partilor vizibile, spectrul electromagnetic trebuie redus la un nivel neglijabil, in vederea protectiei sanatatii si securitatii in munca;
  • Instructajul pentru securitatea impotriva electrocutarii – este interzisa folosirea unor calculatoare care au stechere cu defectiuni sau crapaturi, precum si a prizelor cu probleme. Pentru a evita supraincarcarea, nu trebuie conectate mai multe aparate la aceeasi priza (de exemplu, calculatorul, aspiratorul si frigiderul). Este, de asemenea, interzisa conectarea echipamentului de lucru la prize fara legatura la pamant. In fine, orice operatiune de reparare, intretinere sau reglare a echipamentelor electrice trebuie realizata doar dupa intreruperea cu energie electrica si doar de catre un specialist;
  • Folosirea liftului – dupa intrarea in lift, este important sa te asiguri ca ai inchis bine usile, iar deschiderea lor este interzisa pana in momentul in care cabina s-a oprit complet. Cand deschizi usa de palier pentru a intra in cabina liftului, verifica daca aceasta este acolo. Daca ascensorul se blocheaza, cauza poate fi diversa, de la o defectiune la uzura normala sau intreruperea curentului. In cazul in care blocajul a aparut intre etaje, nu deschide usile. Fiecare lift are un afis pe care este trecut numarul de telefon al firmei de mentenanta. Aceasta este obligata sa intervina prompt, pentru a remedia defectiunea;
  • Deplasarea pe scarile interioare din casa (daca este cazul) – este recomandat un comportament civilizat, fara atingerea sau escaladarea pe echipamentele de munca sau pe cablurile electrice. Circulatia pe scari se realizeaza mai ales pe partea dreapta si se merge incet. La nevoie, te poti sprijini de bara. Nu este recomandata sarirea peste trepte sau lectura in timpul urcarii/coborarii scarilor. De asemenea, este indicata indepartarea de pe trepte a obiectelor care pot cauza impiedicare, asa cum sunt ambalajele de hartie sau plastic, resturile de fructe etc.;
  • Alte instructiuni pentru buna desfasurare a activitatii – evita sa asezi in sertare creioane sau obiecte ascutite in acelasi compartiment. Inainte de a folosi scaunul de birou, verifica starea sa, pentru a fi sigur ca este stabil. Pentru a evita impiedicarea, sertarele si dulapurile trebuie mentinute inchise. Este interzis consumul de alimente sau bauturi pe masa pe care sta calculatorul sau deasupra tastaturii. Este de evitat atingerea partilor fierbinti ale imprimantei.

Elemente necesare pentru un mediu de lucru sigur

Mai jos sunt cateva aspecte care trebuie luate in calcul, pentru a crea un mediu de lucru sigur in contextul muncii de acasa:

  • Ergonomia – atat masa de lucru, cat si scaunul ar trebui alese pentru a se adapta cerintelor de munca si nevoilor fiziologice. Ca regula generala, acestea nu ar trebui sa creeze disconfort fizic. Este bine sa eviti pozitiile fortate ale corpului. In acest sens, scaunul de birou ar trebui sa permita realizarea miscarilor specifice in timpul programului de lucru. Ecranul ar trebui sa fie usor accesibil si sa nu cauzeze disconfort vizual;
  • Iluminatul – pentru o activitate eficienta, este indicat iluminatul general si cel local, prin lampi de birou. In general, lumina ar trebui sa cada din partea stanga, daca esti dreptaci, si invers. Elimina, pe cat posibil, stralucirile si reflexiile pe ecran sau pe alte echipamente; acestea pot afecta vederea si concentrarea. Acelasi lucru este valabil si in cazul luminii naturale care patrunde pe ferestre sau usi sau care se reflecta pe pereti deschisi la culoare. Este recomandata folosirea unor storuri care sa limiteze reflexiile, dar sa ofere lumina necesara desfasurarii activitatii;
  • Microclimatul – in timpul programului de lucru, este indicata o temperatura potrivita pentru corpul uman, in general, si pentru cerintele fiecarei persoane in parte;
  • Ventilatia spatiului de lucru – se poate realiza prin deschiderea de ferestre/usi, acolo unde este posibil, sau prin folosirea de aer conditionat ori ventilatoare. Este necesara o umiditate de cel putin 40%, pentru a evita uscarea mucoaselor;
  • Zgomotul – apare mai ales in contextul folosirii unor echipamente (calculator, imprimanta, boxe etc.). Acestea ar trebui limitate pe cat posibil, pentru a nu distrage atentia de la sarcinile zilnice.

Vezi 👉 AICI SOFTWARE PONTAJ

Posibile riscuri in sistem de telemunca

Lucrul in sistem de telemunca poate fi asociat cu o serie de riscuri care ar trebui luate in considerate de angajator. Mai jos sunt cele mai importante dintre ele:

  • Riscul de accidente de munca – angajatorul are un control restrans asupra casei telesalariatilor. Este posibil ca un angajat care lucreaza de acasa sa cada pe scari sau sa se impiedice de catel, in timpul programului. Pentru a reduce acest risc, este indicat ca angajatul sa raspunda prompt, pentru a vedea daca accidentul a avut loc in timpul programului de lucru si ce masuri pot fi luate pentru a preveni astfel de incidente;
  • Burnout – datele existente arata ca 45% dintre angajatii care lucreaza de acasa sunt extenuati, deoarece nu mai pot separa viata profesionala de cea personala. Daca lucrezi si traiesti in acelasi loc, nu exista o cale simpla de a demarca aceste doua zone. Telesalariatii ar trebui sa fie incurajati sa isi stabileasca limite (de exemplu, prin fixarea unui program de lucru pe care sa il respecte zilnic);
  • Senzatia de izolare – persoanele care lucreaza de acasa nu se simt la fel de legate de colegi si de companie, atunci cand nu impart un spatiu comun. Pentru a reduce acest lucru, se recomanda comunicarea regulata, apelurile telefonice sau video, eventual, organizarea de intalniri informale la distanta, pentru a contracara sentimentul de izolare;
  • Distragerea atentiei, acasa – daca lucrezi de acasa, dispar anumite lucruri care iti distrag atentia la birou, insa este posibil sa apara altele (partenerul care doreste sa te intrebe ceva, copiii care vor sa se joace, catelul care trebuie hranit). Informarea membrilor familiei este esentiala pentru buna desfasurare a zilei de munca.

Securitatea si sanatatea in munca sunt esentiale fie ca lucrezi de la birou, fie de acasa. In vederea implementarii prevederilor legale, este esentiala comunicarea dintre angajator si telesalariati, intrucat doar asa activitatile de lucru vor putea fi realizate in deplina siguranta.

Sursa foto: Shutterstock

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide