</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Masuri adoptate pe perioada starii de urgenta care isi mentin valabilitatea si pe durata starii de alerta

by Maria Ciudin , 18 mai 2020 Venituri salariale / Legislatia muncii / COVID-19
Masuri adoptate pe perioada starii de urgenta care isi mentin valabilitatea si pe durata starii de alerta

In contextul incetarii starii de urgenta instituite initial in luna martie prin Decretul nr. 195/2020 si instituirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei pentru urmatoarele 30 de zile, anumite masuri adoptate prin acte normative anterioare au incetat sa isi mai produca efectele, iar altele au fost prelungite.

In acest context, am pregatit un material prin care explicam ce masuri continua sa se aplice si pe perioada starii de alerta.

Astfel, pana in prezent, pe perioada starii de alerta au fost adoptate Hotararea nr. 24/2020, Ordonanta de Urgenta nr. 70/2020, precum si Legea nr. 55/2020.

Conform Legii nr. 55/2020, prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 30/2020, inclusiv prevederile cuprinse in actele normative care o completeaza sau modifica se aplica in continuare, fara intrerupere, de la data incetarii starii de urgenta instituite prin decret pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii, pana la ridicarea acestora, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020.

In consecinta, masurile care raman aplicabile sunt urmatoarele:

1. Referitor la indemnizatia de somaj tehnic acordata in baza art. XI si art. XV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2020 se prelungeste si pentru perioada cuprinsa intre incetarea starii de urgenta si 31 mai 2020, cu posibilitatea continuarii dupa aceasta data doar in domeniile in care se vor mentine restrictiile.

Prin urmare, in domeniile in care activitatea nu poate fi reluata in totalitate dupa data de 15 mai 2020, angajatorii pot obtine in continuare subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic din bugetul asigurarilor pentru somaj, in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

In consecinta, angajatorii pot beneficia de subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic de catre stat pana la data de 31 mai 2020, cu posibilitatea prelungirii acordarii acestui beneficiu si dupa aceasta data in domeniile in care se vor mentine restrictiile impuse prin acte normative ulterioare.

In plus, subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic de catre stat se va realiza in aceleasi conditi ca si cele descrise mai sus si pentru celelalte categorii de persoane care obtin venituri supuse impozitului (spre exemplu, persoane fizice autorizate, persoane care obtin exclusiv venituri din drepturi de autor, avocati etc.).

In plus, indemnizatiile de somaj tehnic acordate dupa incetarea starii de urgenta nu sunt supuse executarii silite prin poprirepe durata acordarii lor, indiferent de bugetul din care se suporta. Conform Ordonantei de Urgenta nr. 53/2020 adoptata pe perioada starii de urgenta, masurile de suspendare a popririlor inceteaza la 60 de zile de la data incetarii starii de urgenta.

Citeste mai multe despre subventionarea indemnizatiei de somaj tehnic pe perioada starii de alerta!

2. Se mentine posibilitatea de a beneficia de concediul pentru supravegherea copiilor. Art. 7 din Ordonanta de Urgenta nr. 70/2020 prevede faptul ca numarul de zile libere platite pentru unul dintre parinti se prelungeste pana la incheierea cursurilor anului scolar 2019-2020, respectiv pana la data de 12 iunie 2020, prin exceptie de la art. 1 si art. 1^1 din Legea nr. 19/2020.

De asemenea, raman aplicabile toate conditiile si toate restrictiile impuse de Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020. Citeste mai multe despre zilele libere acordate parintilor in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant aici!

3. Ordonanta de Urgenta nr. 70/2020, publicata in Monitorul Oficial in data de 14 mai 2020, instituie mai multe prevederi in favoarea persoanelor care se afla in concediul si plata indemnizatiei pentru cresterea copiilor, in concediul si plata indemnizatiei pentru ingrijirea copilului cu handicap sau in concediul si plata indemnizatiei de acomodare.

Pentru persoanele care beneficiaza de concediul si indemnizatia pentru cresterea copiilor, concediul si indemnizatia pentru ingrijirea copilului cu handicap sau concediul si indemnizatia de acomodare acordarea acestor drepturi se prelungeste pana la data de 31 mai 2020, fara obligativitatea depunerii documentelor necesare pentru mentinerea drepturilor.

4. Art. II alin. (1) din Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020 prevede faptul ca acordarea stimulentului de insertie se efectueaza fara intrerupere, pe o perioada de 90 zile in cazul persoanelor care, incepand cu data intrarii in vigoare a acestui act normativ (21 martie 2020), se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:

a) beneficiaza de concediile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) si d) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, si anume:

  • concedii medicale si indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii
  • concedii medicale si indemnizatii pentru prevenirea imbolnavirilor si recuperarea capacitatii de munca, exclusiv pentru situatiile rezultate ca urmare a unor accidente de munca sau boli profesionale
  • concedii medicale si indemnizatii pentru ingrijirea copilului bolnav

b) beneficiaza de concediul prevazut de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant;

c) se afla in perioada prevazuta la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii (somaj tehnic)

d) li s-a suspendat ori le-a incetat raportul de munca ori de serviciu, ca urmare a instituirii situatiei de urgenta.

Prin urmare, daca la data de 21 martie persoanele indreptatite sa solicite stimulentul de insertie se aflau in una sau mai multe dintre situatiile enuntate mai sus, plata stimulentului de insertie se efectua pentru urmatoarele 90 de zile, extinzandu-se, asadar, si pe perioada starii de alerta.

5. Potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 70/2020 se prelungeste pana la data de 15 iunie 2020 termenul in care Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri poate elibera certificate de situatii de urgenta, la cerere, operatorilor economici a caror activitate este afectata in contextul pandemiei SARS-CoV-2 in perioada starii de urgenta.

Certificatul pentru situatii de urgenta este emis de catre Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri in baza declaratiei pe propria raspundere ca operatorul economic a inregistrat diminuarea veniturilor sau a incasarilor de minim 25% în luna martie, aprilie sau mai 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie si februarie 2020 sau intreruperea partiala sau totala a activitatii ca efect al deciziilor emise de autoritatile publice competente pe perioada starii de urgenta decretata.

6. Valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective de munca se prelungeste pe durata starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia. In cazul acestor contracte si acorduri colective partile au obligatia initierii negocierii colective in termen de 45 de zile de la incetarea starii de alerta.

7. In ce priveste domeniul sanatatii, certificatele de concediu medical eliberate se pot transmite in continuare de catre medicii curanti catre persoanele asigurate, respectiv de catre persoana asigurata catre angajatori/case de asigurari de sanatate si prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Totodata, indemnizatiile aferente certificatelor de concediu medical acordate in perioada starii de urgenta pot fi solicitate pe baza actelor justificative de catre persoanele indreptatite, precum si de platitorii de indemnizatiiin termen de 180 de zile de la data incetarii perioadei starii de urgenta, potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 49/2020. Cuantumul indemnizatiilor solicitate se achita la nivelul cuvenit in perioada prevazuta in certificatul medical.

Sursa foto: pixabay.com

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide