</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Starea de alerta in domeniul relatiilor de munca: obligatiile angajatorilor si angajatilor

by Maria Ciudin , 15 mai 2020 Legislatia muncii / COVID-19
Starea de alerta in domeniul relatiilor de munca: obligatiile angajatorilor si angajatilor

In Monitorul Oficial a fost publicata Legea nr. 55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, care are ca obiect instituirea, pe durata starii de alerta, a unor masuri temporare pentru protejarea sanatatii persoanelor.

Legea nr. 55/2020 instituie in domeniul muncii si protectiei sociale urmatoarele masuri:

1. Prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (1) din Codul muncii, angajatorii din sistemul privat, autoritatile si institutiile publice centrale si locale, indiferent de modul de finantare si subordonare, precum si regiile autonome, societatile nationale, companiile nationale si societatile la care capitalul social este detinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritoriala, cu un numar mai mare de 50 de salariati au obligatia de a stabili programe individualizate de munca, fara acordul salariatului, astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, intr-un interval de trei ore.

Prin urmare, prin exceptie de la prevederea din Codul Muncii potrivit careia angajatorul poate stabili programe individualizate de munca, cu acordul sau la solicitarea salariatului in cauza, Ordonanta de Urgenta nr. 70/2020 stabileste faptul ca atat angajatorii din sectorul privat, cat si cei din sectorul public, care au incadrati mai mult de 50 de salariati au obligatia sa stabileasca programe individualizate de munca, fara acordul salariatului astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, intr-un interval de trei ore.

2. Pe durata starii de alerta, in functie de specificul activitatii si de nevoi, conducatorii institutiilor publice implicate in combaterea pandemiei pot dispune detasarea cu acordul prealabil al angajatului si al angajatorului care detaseaza, cu conditia ca angajatorul la care se face detasarea sa fie din acelasi domeniul de activitate.

3. Pe durata starii de alerta, angajatorul poate dispune, cu consimtamantul salariatului, desfasurarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu, modificarea locului de munca ori a atributiilor acestuia.

Astfel, este necesara intocmirea de acte aditionale la contractele individuale de munca in situatia in care se dispune munca la domiciliu sau telemunca si inregistrarea acestora in Registrul General de Evidenta a Salariatilor.

4. Conducatorii institutiilor publice implicate in combaterea pandemiei pot dispune unilateral pe perioada starii de alerta, in functie de specificul activitatii si de nevoi, intreruperea concediilor de odihna, concediilor de odihna suplimentare, fara plata, de studii si pentru formare profesionala ale personalului angajat si reluarea activitatii pentru personalul propriu.

5. Centrele rezidentiale de ingrijire si asistenta a persoanelor varstnice, centrelor rezidentiale pentru copii si adulti, cu si fara dizabilitati, precum si pentru alte categorii vulnerabile prevazute de lege au obligatia de a asigura masurile de continuitate a activitatii pe durata starii de alerta, avand dreptul sa stabileasca programul de lucru al angajatilor.

6. Valabilitatea contractelor colective de munca si a acordurilor colective de munca se prelungeste pe durata starii de alerta, precum si pentru o perioada de 90 de zile de la incetarea acesteia. In cazul acestor contracte si acorduri colective partile au obligatia initierii negocierii colective in termen de 45 de zile de la incetarea starii de alerta.

7. Pentru salariatii din sectorul public, pe durata starii de alerta angajatorul poate stabili, cu acordul acestora, executarea unor lucrari sau sarcini de serviciu urgente, in legatura cu prevenirea si combaterea situatiei care a generat starea de alerta, indiferent de natura atributiilor de serviciu, cu asigurarea masurilor de protectia a angajatului.

De asemenea, pe perioada starii de alerta, angajatii din sistemul public vor ramane disponibili pentru efectuarea sarcinilor de serviciu, in functie de volumul de activitate al institutiei, in vederea realizarii scopului acestei legi si cu respectarea duratei maxime a saptamanii de lucru (48 de ore/zi, inclusiv orele suplimentare).

8. Pe durata starii de alerta se pot dispune de catre Guvern prin acte normative ulterioare masuri de sprijin al angajatorilor si protectie a salariatilor si familiilor acestora. Totodata, se pot dispune masuri de sprijin si pentru alti profesionisti, asa cum sunt definiti de Codul Civil - persoanele fizice autorizate, titularii intreprinderilor individuale, membrii intreprinderilor familiale, persoanele care au incheiate conventii individuale de munca in baza Legii cooperatiei, avocati, persoanele prevazute la art. 67^1 alin. (1) lit. a)-c) din Legea nr. 69/2000 - sportivi, antrenori, medici, asistenti medicali, maseuri, kinetoterapeuti, cercetatori si persoanele fizice care obtin venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe.

9. Prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 30/2020, inclusiv prevederile cuprinse in actele normative care o completeaza sau modifica se aplica in continuare, fara intrerupere, de la data incetarii starii de urgenta instituite prin decret pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii, pana la ridicarea acestora, dar nu mai tarziu de 31 decembrie 2020.

Vezi aici masurile prevazute de Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020 privind somajul tehnic!

10. Concediul pentru supravegherea copiilor in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant se acorda pana la finalizarea cursurilor anului scolar.

11. Pe durata starii de alerta se interzice declararea, declansarea sau desfasurarea conflictelor colective de munca in unitatile sistemului energetic national, in unitatile operative de la sectoarele nucleare, in unitatile cu foc continuu, in unitatile sanitare si de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, in transporturile pe caile ferate, in unitatile care asigura transportul in comun si salubrizarea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa.

12. In cazul personalului incadrat in unitati sanitare, de asistenta sociala, de asistenta medico-sociala si in institutiile din domeniul apararii, ordinii publice si securitatii nationale, termenele de preaviz nu incep sa curga, iar, daca au inceput sa curga, se suspenda pe intreaga durata a starii de alerta.

De asemenea, in Monitorul Oficial al Romaniei a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 70/2020. Acest act normativ cuprinde o prevedere similara privind obligatia angajatorilor din domeniul public sau privat de a stabili programe individualizate de munca, fara acordul salariatului astfel incat intre salariati sa se asigure existenta unui interval de o ora la inceperea si la terminarea programului de munca, intr-un interval de trei ore.

Conform Ordonantei de Urgenta nr. 70/2020, programul de munca individualizat si modul de repartizare a acestuia pe zile se stabilesc in actul aditional la contractul individual de munca sau in actul administrativ emis de conducatorul institutiei sau autoritatii publice, dupa caz.

Sursa foto: unsplash.com

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide