</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Cod TVA intracomunitar: ce este, in ce situatii este necesar si cum il obtii

by Mihaela Colesnic, 21 mai 2020 Beneficii / COVID-19
Cod TVA intracomunitar: ce este, in ce situatii este necesar si cum il obtii

Codul TVA intracomunitar reprezinta un beneficiu pentru firmele din Romania (neplatitoare de TVA) care doresc sa achizitioneze sau sa presteze servicii altor firme din Uniunea Europeana. Afla in cele ce urmeaza cum se poate obtine codul de TVA intracomunitar, cand este necesar si care sunt reglementarile legislative.

Ce este codul intracomunitar de TVA

Codul intracomunitar de TVA este un cod special pe care il pot folosi firmele din Romania pentru a face achizitii sau pentru a presta servicii firmelor din Uniunea Europeana. Este important de mentionat faptul ca acest cod TVA intracomunitar poate fi atribuit firmelor din Romania, PFA sau SRL, atat timp cat acestea nu sunt inregistrate in scop de TVA. Cu alte cuvinte, nu platesc TVA, nu emit facturi cu TVA si nu deduc TVA din achizitii.

Astfel, codul TVA intracomunitar le permite acestor firme din Romania sa poata colabora cu alte firme din interiorul UE, chiar daca sunt neplatitoare de TVA. Codul intracomunitar este esential pentru a putea colabora cu firmele din Uniunea Europeana, deoarece permite identificarea ca operator. De asemenea, codul este folosit pentru a se evita dubla taxare intre statele membre UE.

Citeste si: Cum obtii rambursarea de TVA si care sunt procedurile de urmat

Asa cum prevad regulile de comert exterior impuse de UE, este necesar ca orice companie sa poata fi identificata printr-un numar de TVA intracomunitar. Acesta le permite companiilor sa depuna declaratii si sa declare sau sa plateasca TVA catre statele membre.

Este important de mentionat faptul ca, odata ce o companie a obtinut un cod TVA intracomunitar, va ramane in continuare neplatitoare de TVA. Acest cod este necesar pentru a putea colabora cu alte firme din interiorul Uniunii Europene.

Verificarea unui cod TVA poate fi facuta pe site-ul Comisiei Europene, in sectiunea Uniunii fiscale si Vamale → VIES, la acest link.

Cand este necesar codul TVA intracomunitar

Codul TVA intracomunitar este esential pentru colaborarea cu firmele din Uniunea Europeana si poate fi folosit pentru urmatoarele situatii:

  • Pentru achizitionarea de servicii - de la companiile care au sediul in UE, sunt inregistrate in scopuri de TVA si au comunicat un cod TVA valabil pentru orice tip de servicii. Firma din Romania trebuie sa transmita codul intracomunitar de TVA, care se regaseste pe factura. Important de mentionat este faptul ca factura nu va contine TVA, insa acesta trebuie calculat la valoarea facturii. In prezent, TVA-ul este de 19% si va trebui declarat si platit in Romania.
  • Pentru prestarea de servicii - in aceasta situatie, firma din Romania trebuie sa solicite clientului respectiv sa comunice un cod TVA intracomunitar. Factura emisa pentru prestarea de servicii nu va contine TVA, dar clientul va plati TVA in tara unde compania isi are sediul.

Declararea achizitiilor intracomunitare se face prin completarea Declaratiei 301 si depunerea Declaratiei 390 pentru tranzactia respectiva.

Citeste si: Declaratia unica PFA - pana cand se pot declara veniturile?

Prevederi fiscale in Romania

De asemenea, legislatia din Romania mentioneaza obligativitatea de a obtine un cod TVA intracomunitar in cazul in care achizitia de servicii sau produse de la un furnizor din Uniunea Europeana este mai mare de 10.000 euro, astfel:

  • Valoarea achizitiilor intracomunitare este mai mare de 10.000 euro - firma din Romania trebuie sa solicite cod TVA intracomunitar si sa il comunice ulterior furnizorului. E important de retinut faptul ca factura emisa de furnizor nu va contine TVA. In schimb, tu trebuie sa declari si sa platesti TVA-ul aferent in Romania.
  • Valoarea achizitiilor intracomunitare nu a depasit 10.000 euro - nu ai obligativitatea de a declara si plati TVA.

Totusi, chiar daca valoarea achizitiilor intracomunitare este mai mica de 10.000, ai posibilitatea de a opta pentru un cod TVA intracomunitar si pentru plata TVA-ului in Romania.

Citeste si: Cheltuielile deductibile si nedeductibile pentru PFA - cum se calculeaza si cum poti beneficia de ele

Cum obtii codul TVA intracomunitar

Pentru a obtine codul TVA intracomunitar, este necesara depunerea urmatoarelor acte la sediul ANAF:

  • Declaratia 091 (o poti descarca gratuit de aici);
  • Copie dupa certificatul de inregistrare al firmei (CUI-ul firmei).

Dupa caz, iti poate fi solicitata si depunerea altor documente suplimentare, cum ar fi un memoriu justificativ sau ultima balanta. In urma depunerii documentelor necesare, ANAF va elibera certificatul de inregistrare in scopuri de TVA intracomunitar si codul TVA intracomunitar aferent.

Documentele mentionate mai sus trebuie depuse la sediul ANAF unde firma are inregistrat sediul social, de catre administrator. In cazul in care administratorul nu poate depune documentele in persoana, este necesara imputernicirea alteia printr-o procura notariala. Aceasta permite depunerea si ridicarea documentelor de la ANAF, fara prezenta administratorului firmei.

Dupa depunerea documentelor, certificatul de inregistrare in scopuri de TVA va fi eliberat pe loc sau in termen de cateva zile lucratoare.

Masuri aplicabile in contextul actual

Avand in vedere contextul actual cu care ne confruntam, Comisia Europeana a decis aprobarea cererilor primite din partea statelor membre si a Regatului Unit care solicitau scutirea temporara de la plata taxelor vamale si a TVA la importurile de dispozitive medicale si de echipamente de protectie din tari terte, pentru a contribui la combaterea coronavirusului. Aceasta masura va facilita, din punct de vedere financiar, accesul cadrelor medicale la echipamentele de care au nevoie pentru combaterea noului coronavirus.

Masura include mastile si echipamentele de protectie, precum si kiturile de testare, ventilatoarele si alte echipamente medicale. Ea se va aplica pentru o perioada de 6 luni, cu posibilitatea de a fi prelungita.

In ce priveste masurile adoptate de tara noastra referitor la TVA, cadrul legal se regaseste in Ordonanta de Urgenta nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale. Pe perioada starii de urgenta si inca 30 zile dupa incetarea acesteia, TVA solicitata la rambursare, pentru care nu s-a emis o decizie de solutionare pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei, va fi acordata contribuabililor fara control anticipat. Exceptie fac cazurile in care inspectia fiscala a inceput deja. Rambursarea se face sub rezerva unei inspectii fiscale ulterioare, decisa pe baza unei analize de risc.

Masura nu se aplica daca:

a. contribuabilul are inscrise fapte in cazierul fiscal;

b. organul fiscal stabileste ca rambursarea ar fi necuvenita;

c. s-a declansat procedura de lichidare voluntara sau de insolventa (cu exceptia celor care au d. un plan de reorganizare confirmat).

Sursa foto: Shutterstock

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide