</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Cheltuielile deductibile si nedeductibile pentru PFA - cum se calculeaza si cum pot poti beneficia de ele

by Mihaela Colesnic, 02 aug 2019 PFA / Venituri independente
Cheltuielile deductibile si nedeductibile pentru PFA - cum se calculeaza si cum pot poti beneficia de ele

Orice persoana fizica autorizata (PFA), atunci cand trebuie sa stabileasca venitul net obtinut, trebuie sa ia in calcul si sumele pe care trebuie sa le scada din venitul brut, mai exact, cheltuielile deductibile. Insa, in acelasi timp, trebuie sa tina cont si de cheltuielile nedeductibile, asa cum prevede Codului Fiscal.

In continuare iti vom prezenta care este lista completa a cheltuielilor deductibile (partial sau integral), care sunt cheltuielile nedeductibile si ce criterii trebuie sa indeplineasca un PFA pentru a putea obtine aceste deduceri.

Cum sunt reglementate cheltuielile deductibile pentru PFA

Atat cheltuielile deductibile, cat si cele nedeductibile sunt reglementate de art. 68 al Codului Fiscal. Cu alte cuvinte, atunci cand un PFA trebuie sa calculeze care este venitul net anual obtinut ia in calcul diferenta dintre venitul brut si cheltuielile deductibile care au fost facute in scopul activitatii intreprinse.

Acelasi articol face referire si la conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un PFA pentru a putea sa beneficieze de aceste beneficii, conditii pe care le vom detalia putin mai tarziu. Pentru inceput, insa, vom vedea care sunt cheltuielile deductibile.

Lista cheltuielilor deductibile

Desi vorbim de cheltuieli deductibile, trebuie mentionat ca acestea sunt deductibile in limita unui anumit procent din baza de calcul, in functie de tipul cheltuielilor. Conform prevederilor legale, aceasta este lista completa cu cheltuielile deductibile din veniturile independente, actualizata pentru anul 2019, cat si limita:

  • Cheltuieli de protocol - maxim 2% din baza de calcul;
  • Cheltuieli sociale (ajutoare pentru nastere, boli, de inmormantare etc., tichete cadou, tichete de cresa, cheltuieli pentru administrarea unitatilor aflate in grija contribuabilului, fie ca sunt gradinite, biblioteci, muzee si alte asemenea) - in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de 5% la valoarea anuala a cheltuielilor cu salariile personalului;
  • Cheltuieli de sponsorizare, mecenat, acordarea de burse private - maxim 5% din baza de calcul;
  • Cheltuielile cu tichetele de masa si voucherele de vacanta;
  • Cheltuieli pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca;
  • Cheltuieli pentru contributiile sociale obligatorii datorate in calitate de angajator;
  • Cheltuieli pentru contributiile profesionale obligatorii care sunt datorate organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii - maxim 5% din venitul brut realizat;
  • Cheltuieli de functionare, intretinere si reparatii pentru autoturismele folosite de contribuabil sau asociati - in limita a unui singur autoturism/persoana;
  • Cheltuieli aferente contractelor de leasing operational, precum cele pentru amortizare si dobanzile aferente contractului de leasing financiar;
  • Cheltuieli pentru activitatea independenta (contribuabil sau asociati);
  • Contributiile la fondul de pensii facultative sau contributii la scheme de pensii facultative, efectuate catre entitati autorizate (in state membre UE sau din Spatiul Economic European), platite in scopul personal al contribuabilului, chiar daca activitatea se desfasoara individual sau cu asociati - cel mult 400 euro/persoana;
  • Primele de asigurare voluntara de sanatate, servicii medicale sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, chiar daca activitatea se desfasoara individual sau cu asociati - cel mult 400 euro/anual/persoana;
  • Cotizatii catre asociatiile profesionale - cel mult 4.000 euro/anual;
  • Dobanzile pentru imprumuturile de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care au activitate de creditare cu titlu profesional, folosite pentru desfasurarea activitatii, in baza contractului aferent - in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei (pentru imprumuturi in lei), respectiv nivelul ratei dobanzii (pentru imprumuturi in valuta);
  • Scazaminte, perisabile sau pierderi aparute in urma manipularii sau depozitarii produselor, inclusiv cheltuieli cu bunuri cu termen depasit de valabilitate;
  • Cheltuieli pentru organizarea si desfasurarea invatamantului profesional si tehnic, exceptand cheltuielile cu amortizarea.

Atentie! Baza de calcul reprezinta diferenta dintre venitul brut si cheltuielile deductibile, cu exceptia cheltuielilor de sponsorizare, mecenat, acordarea de burse private sau cheltuieli de protocol.

Citeste si Cum poti tine contabilitatea pe cont propriu daca esti PFA. Documente necesare si norme legale

Ar mai fi de adaugat faptul ca acele cheltuieli pentru vehiculele rutiere motorizate care nu sunt folosite exclusiv pentru desfasurarea activitatii, care nu depasesc greutatea de 3.5 t si care nu au mai mult de noua scaune de pasageri (inclusiv scaunul soferului) sunt deductibile in procent de 50%. Totodata, aceste cheltuieli pot fi deductibile integral in cazul in care aceste vehicule sunt folosite cu urmatoarele scopuri:

  • Servicii de urgenta, de paza si protectie sau curierat;
  • Transport de persoane cu plata, inclusiv taximetrie;
  • Servicii de inchiriere sau instruire pentru scolile de soferi;
  • Transport marfuri;
  • Folosite de agenti de vanzari si achizitii.

Lista cheltuielilor nedeductibile

Desi exista o serie de cheltuieli deductibile pentru un PFA, trebuie avut in vedere si faptul ca exista si cheltuieli nedeductibile. Iata lista completa:

  • Impozitul pe veniturile independente, inclusiv impozitul pentru veniturile din strainatate;
  • Impozitul pe venit suportat de platitorul de venit in contul beneficiarului;
  • Sumele de bani sau bunurile folosite pentru uz personal sau al familiei;
  • Cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile din Romania sau strainatate;
  • Cheltuieli cu prime de asigurare, abonamente medicale, altele decat cheltuielile cu primele de asigurare pentru active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii, bunurile folosite pentru contractele de inchiriere sau leasing, primele de asigurare voluntara de sanatate, asigurarea de risc profesional, activele aferente garantiilor bancare pentru creditele luate cu scopul de a-si desfasura activitatea, abonamente medicale (in scop personal), indiferent daca activitatea este desfasurata individual sau in asociere in limita a 400 euro/anual/persoana;
  • Cheltuieli pentru achizitia sau fabricarea bunurilor si drepturilor amortizabile din Registrul-inventar;
  • Cheltuielile pentru bunurile lipsa din gestiune sau degradate si neimputabile, exceptand cazul in care inventarul este acoperit de o polita de asigurare;
  • Dobanzile/majorarile de intarziere, amenzi, sumele de bani sau valoarea bunurilor confiscate, penalitatile datorate autoritatilor romane sau straine, cu exceptia celor platite, conform clauzelor din contractele comerciale incheiate cu aceste autoritati;
  • Orice fel de donatii;
  • Ratele pentru credite;
  • Achizitii de tutun si alcool;
  • Alte sume conform legislatiei in vigoare.

Poti afla care sunt taxele datorate ca PFA si care este venitul net obtinut folosind calculatorul pentru PFA.

Care sunt criteriile pentru deducerea cheltuielilor

Spuneam la inceputul articolului ca persoanele fizice autorizate care doresc sa deduca anumite cheltuieli trebuie sa indeplineasca cateva criterii de eligibilitate. Aceste criterii sunt urmatoarele:

  • Cheltuielile trebuie sa fie facute pentru activitatile independente si sa fie justificate cu documente aferente;
  • Sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in care au fost platite;
  • Sa fie cheltuieli cu salarii sau asimilate salariilor;
  • Sa respecte regulile privind amortizarea;
  • Sa respecte regulile pentru deducerea cheltuielilor in ceea ce priveste investitiile pentru mijloacele fixe pentru cabinete medicale;
  • Sa fie efectuate pentru angajatii detasati sau delegati in tara sau in strainatate si pe perioada respectiva, in interes de serviciu (indemnizatii, cheltuieli de transport si cazare);
  • Sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite catre sistemele de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii care sunt platite organizatiilor profesionale din care fac parte;
  • Sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii.

In cazul in care e vorba de cheltuieli cu prime de asigurare, acestea trebuie sa fie facute doar pentru:

  • Active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
  • Asigurarea de risc profesional;
  • Bunuri folosite in cadrul contractelor de inchiriere sau leasing;
  • Active care reprezinta garantii bancare pentru creditele obtinute cu scopul de a-si desfasura activitatea.

Trebuie mentionat ca, in ceea ce priveste activele neamortizabile, cheltuielile sunt deductibile la momentul instrainarii. Aceste cheltuieli pot reprezenta valoarea pretului de cumparare sau valoarea care este stabilita prin expertiza tehnica la momentul dobandirii.

Orice PFA trebuie sa depuna declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale pana la data de 31 iulie 2019. Gasesti aicio aplicatie care te ajuta sa completezi usor declaratia!

Sursa foto: Shutterstock

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software, ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata, pentru a putea face oricand calcule avansate, de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management), care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive, prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software, compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide