</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Totul despre registrul unic de control: cadrul legal, documentele necesare si obligatiile firmelor

by Mihaela Colesnic, 17 ian 2020 Administrare de personal
Totul despre registrul unic de control: cadrul legal, documentele necesare si obligatiile firmelor

Registrul de control este un document pe care orice persoana juridica trebuie sa-l aiba la indemana si sa-l prezinte organelor abilitate. Documentul evidentiaza toate controalele efectuate de autoritati.

Controalele consemnate in registrul de control provin de la autoritati specializate in domeniile: sanitar, financiar, fiscal, fitosanitar, inspectia muncii, protectie impotriva incendiilor, calitatea in constructii, protectia consumatorului, urbanism, dar si alte domenii prevazute de lege. La orice control, contribuabilii au obligatia de a prezenta documentul.

Cadru legislativ registrul unic de control

Cadrul legal

Conform Legii 252/2003, registrul de control poate fi procurat, contra cost, de la directia generala de finante publice de pe raza teritoriala in care isi are sediul social contribuabilul, pe baza certificatului de inregistrare fiscala.

Tot in legea 252 se precizeaza si informatii despre continutul registrului, obligativitatea de a achizitiona acest document de catre persoanele juridice si despre sanctiunile ce se impun in cazul nerespectarii acestei reguli.

Citeste si: Declaratia unica - ce trebuie facut pana la finalul anului 2019

Care este scopul registrului de control

Controalele desfasurate la contribuabil de catre autoritatile abilitate in domeniile mentionate anterior se vor consemna in registrul de control, insotite de semnaturile organului de control si ale reprezentantului legal al contribuabilului.

Contribuabilul are nevoie de un astfel de registru pentru a face dovada ca a fost controlat de organele specializate si pentru a oferi autoritatilor informatii despre constatarile facute in controalele anterioare, masurile stabilite si stadiul indeplinirii lor.

Obligatiile firmelor registrul unic de control

Elemente ce trebuie consemnate in registru de organele de control

In timpul vizitei la contribuabil, organele de control au obligatia de a consemna, inainte de a incepe controlul propriu-zis, urmatoarele elemente:

  • Numele si prenumele persoanelor care efectueaza controlul;
  • Numarul legitimatiei de control;
  • Unitatea de care apartin persoanele insarcinate cu controlul;
  • Perioada controlului;
  • Obiectivele controlului;
  • Temeiul legal in baza caruia se efectueaza controlul;
  • Numarul si data delegatiei/ale ordinului de deplasare.

Cum se elibereaza registrul de control

Registrul de control se elibereaza contracost si poate fi obtinut de la directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul. In cazul comerciantilor, acest registru se obtine pe baza certificatului de inregistrare, iar pentru celelalte tipuri de contribuabili, pe baza certificatului de inregistrare fiscala.

Citeste si: Rezolutiunea si rezolutia contractului - ce prevede Noul Cod Civil

Cum se elibereaza registrul unic de control

Documente necesare pentru obtinerea unui registru unic de control

Pentru a obtine registrul unic de control vei avea nevoie de urmatoarele documente:

  • Copie B.I./C.I. pentru persoana delegata;
  • Cerere pentru eliberarea registrului unic de control;
  • Copie CUI societate comerciala pentru care se solicita eliberarea registrului unic de control;
  • Delegatie pentru persoana care depune cererea, impreuna cu documentatia aferenta.

Documente necesare pentru obtinerea unui registru pentru sedii secundare/puncte de lucru

In cazul in care solicitantul doreste registrul de control pentru un punct de lucru, pe langa actele mentionate anterior, mai este nevoie si de:

  • Copie a declaratiei privind sediile secundare, inregistrata la ANAF;
  • Copie dupa contractul de inchiriere pentru spatiul in care functioneaza punctul de lucru;
  • Copie a Certificatului Constatator pentru punctul de lucru.

https://calculatorvenituri.ro/Content/images/News/697ead07-d9c6-4507-b194-d8f450ed3ff8.jpg

Care sunt obligatiile firmelor in ceea ce priveste registrul de control?

Pentru a nu suporta consecintele legale, un contribuabil trebuie sa respecte anumite obligatii in ceea ce priveste procurarea, pastrarea si prezentarea registrului unic de control. Atat timp cat respecta toate obligatiile, contribuabilul va fi protejat de eventuale sanctiuni.

Astfel, contribuabilul trebuie sa achizitioneze registrul de control in termen de 30 de zile de la data inregistrarii firmei la Registrul Comertului si sa-l prezinte, la cerere, organelor de control.

Dupa ce este achizitionat, registrul de control va trebui numerotat, sigilat si este nevoie sa fie pastrat de catre reprezentantul legal al unitatii verificate sau de catre inlocuitorul acestuia. Acest document se va tine la sediul social si, dupa caz, la fiecare sediu secundar pentru care s-au eliberat avize/acorduri de functionare sau autorizatii.

Atunci cand inspectorii veniti in control solicita registrul unic, contribuabilul sau reprezentantul acestuia este nevoit sa-l prezinte.

Citeste si: Statutul de coasigurat: conditii de eligibilitate si acte necesare

https://calculatorvenituri.ro/Content/images/News/697ead07-d9c6-4507-b194-d8f450ed3ff8.jpg

Sanctiuni si contraventii

Detinerea si prezentarea registrului de control autoritatilor sunt obligatorii, iar nerespectarea acestei reguli atrage dupa sine anumite sanctiuni. Pentru a intra in legalitate, o firma nou infiintata trebuie sa-si achizitioneze registrul in cel mult 30 de zile de la infiintare.

In cazul in care firmele nu reusesc sa-si procure documentul in aceasta perioada, risca sa fie sanctionate cu o amenda cuprinsa intre 500 si 1.000 de lei.

Daca persoana controlata refuza sa prezinte registrul unic la solicitarea organelor de control specializate, amenda este cuprinsa intre 1.000 si 2.000 de lei.

In cazul in care esti pe cale sa-ti infiintezi o noua firma, este important sa-ti procuri registrul unic de control in timp util, pentru a nu fi sanctionat. Acum ca ai toate informatiile importante despre acest document, este cazul sa te pui in legalitate si sa-ti faci toate demersurile necesare.

Sursa Foto: Shutterstock

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide