</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Infiintarea unui SRL: actele necesare si pasii de urmat

by Maria Ciudin, 09 iun 2020 PFA / Venituri independente / COVID-19
Infiintarea unui SRL: actele necesare si pasii de urmat

Daca ai o idee buna de pe urma careia vrei si speri sa castigi bani, trebuie sa treci prin procedura birocratica (nu in sensul rau, ba chiar din contra) al infiintarii unei firme. Exista mai multe variante, dar cea mai buna ramane cea a unui SRL, adica o Societate cu Raspundere Limitata, fie doar si pentru faptul ca statul impune cele mai mici taxe pentru aceasta. Cert este ca in mediul privat din Romania, cele mai multe firme sunt SRL-uri sau PFA-uri. Si cu siguranta acest fapt nu este deloc intamplator.

Ce este un SRL

Se face cumva echivalenta dintre a avea o afacere si a avea un SRL. In fapt, un SRL este o persoana juridica ce are drepturi si obligatii. Foarte pe scurt, un SRL este firma unde fondatorii au raspundere limitata in raport cu terti, la valoarea capitalului social investit. Sau, cu alte cuvinte, fondatorul este o entitate separata de firma, iar creditorii nu pot urmari bunurile fondatorului. Proprietarul sau proprietarii companiei sunt raspunzatori in fata legii doar cu capitalul de start al companiei, a carui valoare minima este de 200 de lei. Fiecare SRL trebuie sa indice clar acest capital de start in orice relatie economica viitoare cu orice partener de afaceri pentru ca acesta sa stie care este acoperirea maxima a oricarei activitati economice. Un SRL poate avea maximum 50 de asociati, dar poate fi asumat si de un asociat unic.

Un SRL poate functiona in orice domeniu de activitate, practic nu exista restrictii. SRL intra in categoria microintreprinderilor sau a celor mici, existand anumite plafoane ale cifrelor de afaceri. Acest statut permite firmelor sa ceara si sa primeasca ajutoare nerambursabile de la stat. Pot beneficia de scutire sau diferite reduceri de taxe, cum ar fi cele percepute de Registrul Comertului. O firma pe structura unei Societati cu Raspundere Limitata, indiferent de capitalul social, poate participa la licitatii si poate incheia contracte.

O varianta este SRL-D, adica Societati cu Raspundere Limitata Debutanta. Acesta sunt SRL-uri care sunt infiintate de persoane care anterior nu au avut nicio firma inregistrata la Registrul Comertului, iar activitatea lor este limitata la doar cateva domenii. SRL-D pot primi ajutoare de stat nerambursabile si sunt scutite de unele obligatii, atata vreme cat isi limiteaza activitatea la anumite domenii.

In ceea ce priveste taxele la stat, acestea sunt mici. Un SRL cu venituri sub 100.000 de euro are o cota de impozit intre 1 şi 3% pe venit, in functie de numarul de angajati, astfel:

  • 1% pentru SRL-urile care au cel putin doi salariati;
  • 2% pentru microintreprinderile cu un singur salariat;
  • 3% pentru cele care nu au salariati.

Un SRL se infiinteaza in circa trei zile, costa putin, dar se desfiinteaza greu, cu unele costuri suplimentare. Prevederile legale impun ca documentele contabile ale firmei sa fie intocmite de un contabil autorizat. Acest aspect poate fi trecut pe lista cu minusuri pe care le are un SRL. Tot aici notam faptul ca banii din firma, in mod legal, se scot greu, doar sub forma de dividende, la care se plateste un impozit de 5%.

Opinia generala este ca un SRL este forma de activitate economica cea mai simpla si care ofera oportunitati de afaceri, de la simple la complexe, iar eventualele dificultati legislative se pot rezolva usor, de cele mai multe ori colaborarea unui contabil fiind suficienta, cel putin in etapele de inceput ale afacerii.

Legea 31 din 15 noiembrie 1990 este cea care reglementeaza infiintarea unei Societati cu Raspundere Limitata. Aceasta a suferit, pe parcursul timpului, mai multe modificari, completari, care au adaptat treptat legea la realitate, precum si abrogarea unor prevederi. Ultima actualizare a legii a fost la inceputul anului 2019, in urma modificarilor facute prin Legea nr. 163/2018.

Cum infiintezi un SRL

Poate parea complicat sa infiintezi o firma de tipul unei Societati cu Raspundere Limitata, dar toata procedura se poate finaliza in trei zile, iar o parte din documentatie poate fi intocmita folosind serviciile online. Si daca esti printre cei care nu reusesc sa se descurce cand este vorba de acte si pasii de urmat intr-un traseu birocratic, ai optiunea de a apela la serviciile unui consultant specializat in astfel de servicii.

Pe undeva, infiintarea unui SRL seamana cu momentul cand vine pe lume un copil. Are nevoie de un nume pentru a fi inregistrat in acte. Exact asa si cu un SRL. Este ideal sa ai mai multe variante de nume pentru a-l gasi pe cel „liber”. Poti face aceste verificari si online, pe site-ul Registrului Comertului. Pentru asta, este nevoie de un cont, pe care il poti face aici si poti completa virtual „Cererea de verificare/rezervare denumire firma”, folosind acest formular. O alta varianta este sa trimiti cererea completata prin e-mail, fax sau posta, sau sa o depui efectiv la ghiseu. Exista sedii ale Registrului Comertului pe langa Tribunalul din fiecare resedinta de judet, la fel si in Bucuresti.

Pasul urmator este stabilirea unui sediu pentru firma. Poti stabili sediul social la locul de domiciliu al unuia dintre asociati sau la cel al asociatului unic. Legea permite si alegerea unui loc inchiriat. Daca sediul firmei se afla intr-un loc care nu este proprietatea unuia dintre asociati, si vei folosi domiciliul parintilor sau al unei rude, de exemplu, trebuie incheiat un contract de comodat prin care ti se da acordul sa utilizezi spatiul in vederea desfasurarii activitatilor firmei. Daca sediul este un apartament, pe langa contractul de comodat si o copie dupa actul de proprietate al celui care iti incredinteaza spatiul, va trebui sa depui si avizul asociatiei de proprietari din bloc (daca aceasta exista) sau acordul tuturor vecinilor direct afectati (adica cei de pe plan vertical si orizontal).

Actul constitutiv al firmei, pasul principal

Este una din etapele principale. De regula, actul constitutiv este cel gandit inainte de a incepe procedura de inregistrare. Te poti inspira din modelele existente, iar la intocmirea lui trebuie sa definesti exact domeniul de activitate, deoarece acest document reflecta, practic, ideea afacerii tale.

Actul constitutiv contine informatiile esentiale despre firma. Trebuie sa defineasca exact relatiile dintre asociati si administratori, stabileste obiectul de activitate al societatii, defineste capitalul social al firmei, cu precizarea aportului financiar al fiecarui fondator in parte, daca este cazul, dar si modalitatea de lichidare sau dizolvare a firmei. Un model de act constitutiv exista si pe site-ul Oficiului National al Registrului Comertului.

Actul constitutiv trebuie sa contina si codurile CAEN (Clasificarea Activitatilor din Economia Nationala). Prin stabilirea de catre fiecare entitate a CAEN-ului cu care se opereaza, se pot face statistici la nivel national cu privire la activitatea firmelor. Acestea pot fi gasite pe site-ul ONRC. Ca regula generala, orice entitate are un singur obiect principal de activitate caruia ii corespunde un singur cod CAEN. Ulterior, acesta poate fi completat sau modificat.

Capitalul social

Valoarea capitalului social este de minim 200 de lei si se depune intr-un cont special, ce urmeaza sa aiba ca titular societatea in curs de infiintare. Depunerea capitalului social este dovedita cu o chitanta care va fi adaugata la documentele obligatorii care sunt necesare pentru infiintarea unui SRL.

Ulterior, este nevoie de completarea declaratiilor necesare pentru dosarul de infiintare a firmei. Toate modelele de formulare tip le poti gasi aici, iar documentele utile pentru aceasta etapa sunt aici si aici, pe site-ul ONRC.

Dupa parcurgerea tuturor acestor proceduri, este necesara achitarea unei taxe de 150 de lei la Registrul Comertului, concomitent cu depunerea dosarului pentru infiintarea unui SRL.

Oficializarea firmei

Dupa depunerea documentelor, daca nu sunt nereguli (vei fi solicitat de oficiali ai Registrului Comertului, pentru clarificari si corecturi), in doua sau trei zile primesti actele oficiale. Practic, dobandesti personalitate juridica pentru firma, care, din acest moment, beneficiaza de toate drepturile si obligatiile pe care le impune legea.

Aceste documente ale SRL-ului nou infiintat sunt:

  • rezolutia de infiintare;
  • certificatul constatator;
  • certificatul constatator pentru codul CAEN;
  • certificatul de inregistrare ce contine Codul Unic de Inregistrare, sediul social, activitatea principala si numarul de ordine la Registrul Comertului.

Tot ce mai ai de facut este sa faci o stampila cu numele firmei tale, sa deschizi la o banca pe care o alegi, dupa preferintele tale, un cont bancar pentru persoana juridica si sa apelezi la serviciile unui contabil, pentru care trebuie sa semnezi o procura legalizata prin care il imputernicesti sa intocmeasca, sa semneze si sa depuna declaratii fiscale in numele firmei tale. O alta obligatie este sa achizitionezi, in termen de 30 de zile, de la Registrul Unic de Control, un Registru de evidenta fiscala, care poarta detaliile de identificare ale firmei tale.

Avantajele si dezavantajele unui SRL fata de un PFA

Cele mai frecvente doua modalitati de activitate economica privata sunt SRL-ul si PFA-ul (persoana fizica autorizata). Fiecare in parte are o serie de avantaje si dezavantaje raportate la tipul de activitate derulat.

Din anumite puncte de vedere, specialistii considera ca un SRL este mai eficient comparativ cu un PFA. Unul din motive este acela ca taxele la stat sunt mai mari in cazul unui PFA comparativ cu cele impuse unui SRL. In schimb, documentele contabile si actele care trebuie depuse sunt mai simple si mai putine decat cele necesare pentru un SRL. Un PFA implica un singur fondator, dar pot fi adaugate si alte persoane. Important este faptul ca nu poti face un PFA decat daca ai un atestat sau o diploma care sa certifice calificarea pentru domeniul de activitate pe care il derulezi, ceea ce nu este necesar in cazul unui SRL.

Dintr-o activitate reglementata prin PFA poti scoate mai usor bani, fara taxe suplimentare, ceea ce in cazul unui SRL este mai dificil si presupune taxe (impozit de 5% pe dividente).

In cazul unui PFA, impozitul real poate ajunge pana la circa 40% din venit, in timp ce pentru un SRL exista varianta impozitului pe profit de maximum 16%, dar poate sa fie si de 1-3% din venit, avand libertarea de a alege varianta cea mai convenabila.

Mai trebuie adaugat ca un SRL nou infiintat va intra mereu in categoria microintreprinderilor si poate beneficia de toate avantajele oferite acestora.

Una peste alta, un PFA este solutia ideala pentru o afacere de inceput, fara prea multa birocratie, iar un SRL este ideal pentru etapa a doua, cand ai o afacere care merge, fiind eficient sa treci la un alt nivel de impozitare, mai mic.

Toate cele de mai sus pot reprezenta un ghid simplu de orientare pentru infiintarea unui SRL. Chiar si asa, o documentare temeinica inainte, evaluarea tuturor riscurilor si avantajelor, stabilirea unui plan de afaceri si a unui domeniu principal de activitate, dar si a celor secundare, precum si consultarea unor specialisti in domeniu reprezinta un pas important in dezvoltarea unei afaceri de succes.

Sursa foto: pexels/unsplash

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide