</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Tot ce trebuie sa stii despre sistemul de Split TVA si actualizarile pe 2020

by Mihaela Colesnic , 28 feb 2018 Data modificarii: 29 iun 2020 PFA
Tot ce trebuie sa stii despre sistemul de Split TVA si actualizarile pe 2020
  1. Informatii generale despre Split TVA
  2. Ce trebuie sa faci pentru aplicarea Split TVA si cum poti iesi din sistem
  3. Sanctiuni legate de Split TVA
  4. Alte prevederi utile

Legea nr.275/2017 privind aprobarea ordonantei care reglementeaza sistemul de split TVA a adus masuri noi pentru a reduce procesele birocratice din sistem. In acest material am pregatit toate informatiile de care ai nevoie in ceea ce priveste actualizarile semnate de guvern.

Informatii generale despre Split TVA

Sistemul privind Split TVA a fost oficial autorizat de catre guvern prin Ordonanta nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA. Firmele pot aplica voluntar la acest sistem, insa, incepand cu 2018, sistemul se aplica obligatoriu firmelor publice sau private aflate in insolventa sau celor care au datorii la plata TVA, peste un anumit plafon.

Beneficiul sistemului de split TVA este acela ca firmelor inscrise voluntar li se va aplica o reducere cu cinci puncte procentuale a impozitului pe tot parcursul perioadei in care vor aplica sistemul.

Ce inseamna split TVA

Split TVA sau plata defalcata a TVA este o ordonanta ce presupune ca atunci cand se face o plata catre o firma platitoare de TVA, platitorul trebuie sa vireze TVA-ul intr-un cont separat. Pentru acest tip de tranzactie, platitorul de TVA trebuie sa isi deschida cel putin un cont de TVA care sa fie utilizat pentru incasarea si plata TVA-ului. Acest cont se deschide la banca sau la Trezorerie.

Administrarea contului de split TVA

Prin urmare, firma inscrisa va face doua tipuri de operatiuni: plata TVA catre furnizorii firmei si plata TVA catre bugetul de stat. In plus, firma va trebui sa intocmeasca doua bilete la ordin: unul pentru suma care reprezinta baza din factura, iar altul pentru suma aferenta TVA. Daca emitentul biletului la ordin nu dispune de sumele necesare efectuarii platii TVA la data scadenta, el poate transfera din contul curent in contul special de TVA diferenta necesara.

Executarea contului se va putea face numai pentru plata TVA datorata bugetului de stat si in baza unor titluri executorii si pentru TVA aferenta unor achizitii de bunuri sau servicii. Astfel, contul TVA nu va fi executat silit si pentru plata altor obligatii fiscale. Dintr-un cont TVA nu se poate retrage numerar.

Noua actualizare a ordonantei facuta la inceputul anului 2018 permite corectarea in termen de 30 de zile a platii facute in mod eronat in alt cont decat in cel dedicat TVA, in loc de 7 zile.

Legea nr. 275/2017 pentru aprobarea Ordonantei nr. 23/2017 prevede ca firmele care nu sunt implicate in sistemul de split TVA nu vor aplica normele sistemul atunci cand achizitioneaza bunuri si servicii de la firmele inscrise in sistem.

Ce trebuie sa faci pentru aplicarea Split TVA si cum poti iesi din sistem

Prin actualizarea ordonantei, s-a dorit o simplificare a birocratiei rezultate. Iata care sunt normele intrate in vigoare de la 1 ianuarie 2018.

Documentele necesare

Firmele care doresc sa beneficieze de sistemul de split TVA trebuie sa depuna formularul 086 la ANAF. Firmele inscrise vor fi trecute in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA. Registrul se va afisa pe site-ul ANAF in decurs de trei zile. Sistemul va fi aplicat in ziua urmatoare inscrierii in registru.

Firmele aflate in insolventa si cele cu datorii au obligatia sa trimita o notificare Fiscului in acest sens pentru a se aplica sistemul de plata defalcata a TVA. Notificarea trebuie sa fie trimisa pana in data de 1 a lunii urmatoare intrarii in insolventa

Plafonul firmelor datoare este de 15.000 de lei pentru firmele mari, 10.000 de lei pentru firmele medii si 5.000 de lei pentru firmele mici si persoane fizice. Daca acestea s-au inregistrat pana la data de 31 decembrie 2017 iar TVA-ul nu a fost platit pana la data de 31 ianuarie 2018, se va aplica sistemul de split TVA incepand cu 1 martie 2018. Aceeasi data este valabila si pentru firmele aflate in insolventa.

Conditiile de retragere

Ordonanta nr. 23/2017 include si conditiile in care firmele se pot retrage din sistem. De aceea, noua actualizare permite utilizarea formularului 086 si pentru retragere. Noul model contine rubricile adecvate pentru fiecare situatie.

Retragerea se face pana la sfarsitul anului fiscal dar nu mai devreme de un an de la momentul in care s-a efectuat inscrierea. Cu alte cuvinte, firmele care decid sa se inscrie in sistemul de plata defalcata a TVA trebuie sa ramana cel putin un an inainte de a se putea retrage.

In maximum cinci zile de la depunerea notificarii de retragere, firma va fi radiata din registru si nu se va mai putea aplica la sistem.

In cazul firmelor care au datorii la TVA la finalul anului in curs si la inceputul anului urmator, se poate iesi din sistem la cel pu?in ?ase luni de la data in care firma isi rezolva situatia. Radierea sa va face tot in decurs de cinci zile.

Firmele aflate in insolventa vor putea renunta la sistemul de split TVA numai dupa ce vor iesi de sub incidenta legislatiei privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.

Sanctiuni legate de Split TVA

Firmele inscrise in sistem sunt obligate sa depuna TVA aferenta sumelor incasate intr-un anumit termen. In acest interval firmele pot corecta platile eronate fara sa fie sanctionate. Dupa ce termenul expira, se va aplica o penalitate de 0,06% pe zi din suma platita eronat, incepand cu ziua platii gresite si pana in ziua corectarii. Daca aceste plati nu au fost efectuate in termen de 30 de zile, se va aplica o amenda de 10% din suma reprezentand TVA.

In cazul in care firmele platitoare de TVA nu vor comunica tuturor furnizorilor si clientilor codul propriu de TVA, Ordonanta nr.23/2017 prevede amenzi cuprinse intre 2.000 si 4.000 de lei.

Alte prevederi utile

  • In ceea ce priveste cesiunile de creante, cesionarul este obligat sa plateasca in contul de TVA al furnizorului cedent contravaloarea TVA din factura care face obiectul cesiunii. Daca suma incasata de la cesionar este inferioara TVA din factura care face obiectul cesiunii, la data incasarii acestei sume, furnizorul trebuie sa vireze diferenta in contul de TVA propriu.
  • Trezoreria deschide gratuit si automat cate un cont dedicat sistemului de split TVA pentru toti operatorii economici platitori de TVA, fara a fi necesara o solicitare scrisa. Operatiunile deschise in aceste conturi sunt gratuite iar platile se pot face doar in lei.
  • Pentru tranzactiile cu alte entitati private, este posibila deschiderea conturilor de TVA la unitatile bancare. Potrivit MFP, bancile comerciale pot deschide conturi de TVA pentru toti clientii lor platitori de TVA, iar acestia pot valida contul de TVA in termen de maximum 90 de zile.
  • La banci pot fi deschise si conturi in valuta, astfel ca o firma poate avea mai multe conturi de TVA deschise, fara sa existe vreo limitare.

Sistemul de plata defalcata a TVA este valabil tuturor firmelor in cazul in care acestea vor sa aplice, iar noile actualizari si introducerea formularul 086 inlesnesc procesul. De retinut sunt si sanctiunile in cazul nerespectarii legislatiei.

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide