</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Stresul la locul de munca

Stresul la locul de munca

Stresul la munca poate compromite atingerea obiectivelor, atat din punct de vedere individual, cat si din punct de vedere organizational.

  1. Informatii generale despre stresul la locul de munca
  2. Tipuri de stres
  3. Cauzele stresului la locul de munca
  4. Efectele stresului la locul de munca
  5. Combaterea stresului la locul de munca
  6. Care sunt riscurile stresului la locul de munca
  7. Solutii pe care angajatorul le poate adopta pentru a minimiza stresul angajatilor

Informatii generale despre stresul la locul de munca

Intrucat locul de munca si, in special, cariera profesionala este un aspect foarte important din viata noastra, de cele mai multe ori reprezinta si factorul principal de stres.

Stresul la locul de munca afecteaza in primul rand sanatatea, dar poate compromite si atingerea obiectivelor individuale si colective.

In esenta, stresul reprezinta o stare psihica si fizica ce rezulta din imposibilitatea individului de a se adapta unei anumite situatii de presiune. Din acest articol vei putea afla care sunt cauzele si efectele stresului la locul de munca, cum il putem combate, dar si solutii pe care angajatorii le pot adopta pentru a reduce stresul la locul de munca.

Tipuri de stres

Exista mai multe tipuri de stres care poate aparea la locul de munca, diferentiat de factorii care cauzeaza stresul.

Stres fizic

Stresul fizic este, asa cum ii spune si numele, epuizarea organismului. Acesta se manifesta prin tulburari de somn, incapacitate de concentrare, care duce involuntar la un randament mai mic la locul de munca.

Stres emotional

Stresul emotional poate fi declansat de un eveniment marcant din viata unui individ (spre exemplu, divort sau un deces). Efectele stresului emotional pot fi anxietate, iritabilitate si impacteaza modul in care salariatul isi indeplineste atributiile de serviciu.

Stres traumatic

Acest tip de stres este cauzat de o trauma din viata personala a salariatului. Intocmai ca si stresul emotional, efectele se rasfrang asupra capacitatii salariatului de a-si indeplini atributiile, dar si asupra relatiilor interpersonale cu colegii.

Stres cronic si acut

Stresul cronic se intinde pe o perioada lunga de timp si se manifesta zilnic. Stresul acut apare pe o perioada scurta de timp, dar factorii au o intensitate la fel de mare.

Cauzele stresului la locul de munca

Exista numerosi factori care pot cauza stres in viata unei persoane. Cauzele stresului la locul de munca pot fi:

Cauze generale

Cauzele generale care pot duce la aparitia stresului la locul de munca pot fi lipsa de timp, interactiunea interumana sau o anumita situatie presanta.

Stresul cauzat de timp

Aici ne referim la stresul pe care indeplinirea unui deadline il poate cauza unui salariat. Fie ca volumul de munca este prea mare, fie ca nu stapaneste suficient de bine domeniul, toate aceste lucruri pot duce la intarzieri in indeplinirea unei sarcini sau atributii de serviciu, fapt care cauzeaza stres salariatului.

Stresul cauzat de anticipare

Acest tip de stres apare inaintea unui eveniment important, de exemplu o intalnire cu managerul, o sedinta in care trebuie sa prezinti restul colegilor cum ti-ai indeplinit sarcinile si lista poate continua. Sunt frecvente astfel de situatii care cauzeaza stres, care apar mai ales din teama de a nu da gres.

Stresul cauzat de situatie

Stresul cauzat de situatie apare pe neasteptate si se manifesta in urma unei situatii conflictuale la munca ori unei greseli. Este incontrolabil, tocmai din cauza faptului ca nu putem fi intotdeauna stapani pe situatie.

Stresul cauzat de interactiune

Daca nu interactionezi mult cu oamenii la locul de munca, orice intalnire poate fi un factor de stres, fie ca e vorba de sef, fie ca e vorba de un grup mai mare de colegi. Dar, chiar si persoanele care interactioneaza mult cu oamenii la locul de munca pot fi stresati din acest motiv, deoarece trebuie sa fie mereu pregatiti si nu intotdeauna pot controla situatia in care se afla.

Cauze exacte

Daca pana acum am vorbit despre factorii generali de stres care pot aparea la locul de munca, in continuare vom prezenta cateva cauze concrete generatoare de stres.

Sarcini de serviciu

Poate fi vorba despre sarcini plictisitoare, monotone sau, dimpotriva, de multitasking continuu. De asemenea, acesta poate fi cauzat si de lipsa unei bune pregatiri sau instruiri pentru activitatea desfasurata.

Volumul si ritmul de munca

Un volum excesiv si un ritm alert de munca cauzeaza stres salariatului, indeosebi stres fizic (oboseala, tulburari de somn, etc). In aceasta situatie se instaleaza burnout-ul sau epuizarea, suprasolicitarea.

Programul de lucru

Si programul de lucru poate cauza stres salariatului printr-un orar strict, necesitatea de a sta mult peste program ori lipsa pauzelor.

Control din partea superiorilor

Un control exagerat din partea superiorilor este intotdeauna un motiv de stres pentru angajat. Daca nu este lasat sa isi indeplineasca atributiile si este supravegheat constant, va fi un motiv de stres pentru acesta din teama de a nu da gres in fata superiorilor

Dezvoltarea carierei

Faptul ca salariatul doreste o promovare profesionala ori o marire salariala sunt, de cele mai multe ori, motive de stres. Acesta va considera ca trebuie sa arate continuu ca merita sa avanseze profesional, prin urmare va presta ore suplimentare ori va solicita mai multe atributii, fapt care ii va cauza stres.

Rolul in organizatie

Aici discutam despre o neclaritate asupra rolului pe care salariatul trebuie sa il indeplineasca in organizatie, cerinte contradictorii din partea mai multor sefi sau incertitudinea asupra locului de munca.

Relatii interpersonale

Acest tip de stres intervine cand exista neintelegeri intre colegi sau intre salariat si sef/sefi. In aceste situatii va aparea inevitabil o stare de tensiune care poate fi un motiv important de stres pentru un angajat.

Cultura organizationala

Modul in care functioneaza organizatia si tipul de management se reflecta si in starea generala a angajatilor. O cultura organizationala toxica reprezinta un factor de stres care poate duce chiar la plecarea salariatului din companie.

Interferenta intre serviciu si viata personala

Detasarea fata de viata personala nu este niciodata posibila in totalitate la locul de munca. Certurile si stresul din viata personala se reflecta cu usurinta si in viata profesionala, unde apare lipsa de concentrare si starea de nervozitate.

Disconfort fizic

Lipsa unor bune conditii de munca (spatiu neaerisit, umbrit, inconfortabil, zgomote puternice, temperaturi extreme) poate determina aparitia stresului, reducand, in acelasi timp, si satisfactia la locul de munca.

Dezorganizare

Lipsa unei bune organizari poate fi atat individuala, cat si la nivel de companie. Oricare ar fi, dezorganizarea duce la incapacitatea de a indeplini atributiile la timp, relatii conflictuale cu managerul si, in consecinta, la stres.

Discriminare

Discriminarea, hartuirea, bullying-ul sunt fapte interzise la locul de munca, dar apar frecvent in viata de zi cu zi, chiar si la locul de munca. Un astfel de tratament va cauza stres salariatului.

Efectele stresului la locul de munca

Stresul la locul de munca poate avea consecinte negative asupra unei persoane, afectandu-i in primul rand sanatatea (lipsa de somn, raceli, gripe, afectiuni cardiace, etc).

Totodata, efectele se rasfrang si asupra muncii desfasurate de salariat prin lipsa de concentrare, randament si performante reduse, stare de anxietate si nervozitate, dificultati in luarea deciziilor.

Combaterea stresului la locul de munca

Cum putem combate stresul la locul de munca? Specialistii ne propun cateva schimbari in stilul de viata care, cu siguranta, vor duce la reducerea stresului.

Imbunatateste stilul de viata

O dieta echilibrata, un program de somn suficient si cateva minute de miscare zilnice pot avea efecte benefice asupra stilului de viata si pot influenta modul in care ne desfasuram sarcinile si atributiile la serviciu.

Organizeaza-te si prioritizeaza corect

Sarcinile organizate si prioritizate corect duc la cresterea productivitatii si indeplinirea tuturor termenelor-limita. Pe langa organizarea la locul de munca si o viata personala organizata este necesara. Important este sa avem un program echilibrat, care sa ne permita si relaxarea si odihna necesara refacerii organismului.

Imbunatateste-ti inteligenta emotionala

Un psihic puternic implica capacitatea de a gestiona emotiile intr-un mod pozitiv. Inteligenta emotionala joaca un rol la fel de important ca si partea intelectuala in lupta impotriva stresului.

Scapa de obiceiurile proaste

Incearca sa gandesti pozitiv, sa nu analizezi excesiv toate lucrurile pe care nu le poti controla si sa iti acorzi pauzele necesare pentru a iti reface puterile.

Programul de lucru incarcat si orele suplimentare interminabile sunt un factor de stres extrem de intalnit in randul anagajatilor, in special in contextul in care majoriatea isi desfasoara activitatea de acasa, iar echilibrul dintre viata personala si cea profesionala este din ce in ce mai greu de gasit.

Fa miscare fizica

Sportul poate imbunatati considerabil stilul de viata, fie ca este vorba de mers pe jos sau cu bicicleta, un abonament la sala de fitness sau un program de exercitii fizice in confortul casei tale.

Care sunt riscurile stresului la locul de munca

Stresul si epuizarea fizica intra sub incidenta hartuirii morale la locul de munca. Conform Legii nr. 167/2020, constituie hartuire morala la locul de munca orice comportament care, prin caracterul sau sistematic, poate aduce atingere demnitatii, integritatii fizice ori mentale a unui angajat sau grup de angajati, punand in pericol munca lor sau degradand climatul de lucru.

Hartuirea morala la locul de munca se poate sanctiona disciplinar, contraventional sau chiar penal.

Solutii pe care angajatorul le poate adopta pentru a minimiza stresul angajatilor

Angajatorii pot lua o serie de masuri pentru a minimiza stresul propriilor salariati. Acestia pot organiza training-uri pentru gestionarea timpului si despre inteligenta emotionala, pot crea programe de lucru flexibile si mediu de lucru propice desfasurarii activitatii, alocand resursele necesare si suficiente indeplinirii atributiilor de serviciu. In special in contextul actual, angajatorii trebuie sa isi incurajeze salariatii sa isi ia pauze pentru refacerea capacitatii de concentrare, sa pastreze un echilibru intre viata profesionala si viata personala, chiar daca isi desfasoara activtiatea de acasa si sa isi protejeze sanatatea fizica si psihica.

Totodata, angajatorii sunt obligati sa ia masuri impotriva discriminarii si a oricarei forme de hartuire, inclusiv cea morala (iar asa cum am mentionat, burnout-ul este o forma a hartuirii morale, conform noilor modificari aduse legislatiei muncii). In acest sens, este necesara ajustarea regulamentelor interne astfel incat sa se asigure conformitatea cu dispozitiile legale privind hartuirea morala. Mai mult, angajatorul poate lua masuri precum organizarea de workshop-uri atat pentru angajatii cu functii de conducere, cat si pentru angajatii cu functie de executie, ca acestia sa inteleaga si sa poata anticipa tipurile de comportament care reprezinta hartuire morala si sa asimileze mecanismele prin care pot evita acest tip de comportament.

De asemenea, angajatorul poate apela la consultanti externi care, prin diverse workshop-uri sau proceduri scrise sa ofere solutii pentru combaterea stresului la locul de munca. Pentru a preveni instalarea sindromului burnout in randul salariatilor, la nivelul companiei se pot organiza diverse evenimente, precum webinarii pe tema well-being, a echilibrului intre viata profesionala si cea personala, ori activitati fizice care sa incurajeze un stil de viata sanatos.

Bineinteles, o masura importanta pentru prevenirea sindrumoului burnout este monitorizarea cu strictete a regimului orelor suplimentare efectuate de angajati. In acest sens, angajatorul are obligatia de a se asigura ca salariatii nu efectueaza ore suplimentare peste limita legala de 48 ore pe saptamana si obligatia de a se asigura ca orele suplimentare sunt recompensate cu timp liber in urmatoarele 60 de zile.

Ultima, insa nu cea din urma solutie pentru minimizarea stresului la locul de munca si prevenirea instalarii sindromului burnout o reprezinta pauzele regulate de la birou. Specialistii spun ca cel mai bine lucram in sprinturi de 90 de minute alternate cu pauze de 15 minute. Daca astepti sa obosesti tare pana sa iei o pauza este deja prea tarziu, deoarece fereastra de productivitate a fost ratata, iar oboseala se va instala mult mai repede si mai des.

Sursa foto: unsplash.com

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide