</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Nota de lichidare a salariatilor: legislatie si prevederi

by Mihaela Colesnic, 26 iun 2018 Legislatia muncii / Administrare de personal
Nota de lichidare a salariatilor: legislatie si prevederi

Fisa sau nota de lichidare este documentul pe care companiile angajatoare il pot elibera pentru fostii angajati in momentul incetarii contractului de munca. Rolul sau este de a atesta incheierea colaborarii cu salariatul in conditii fiinanciare optime, respectiv de a dovedi ca angajatorul nu datoreaza bani fostului salariat si ca acesta nu are restante catre angajator. 

Legislatie in vigoare, propuneri legislative si sanctiuni

Conform legislatiei actuale, nota de lichidare este oferita fostilor salariati doar la cerere, nefiind un document obligatoriu. Exista numerosi angajatori care le ofera fostilor salariati fisa de lichidare, alaturi de celelalte documente specifice incheierii contractului de munca (cum ar fi adeverinta de vechime). i

Se preconizeaza insa schimbari in lege in viitorul apropiat, iar caracterul optional al notei de lichidare s-ar putea schimba in curand.

In luna martie 2018 a fost propus un proiect de lege pentru schimbarea Legii nr. 53/2003 privind Codul Muncii, urmand ca acesta sa fie adoptat de Camera Deputatilor. Conform modificarilor, angajatorii vor fi obligati sa ofere angajatilor nota de lichidare in termen de trei zile calendaristice de la data incetarii colaborarii contractuale, fisa continand inclusiv informatii referitoare la eventualele popriri salariale, dar si informatii despre durata concediilor (de odihna, medicale si fara plata), respectiv despre performantele si calificativele profesionale ale fostilor angajati.

Conform modificarilor care nu au intrat inca in vigoare, in cazul depasirii acestui termen, angajatorii ar putea plati amenzi cuprinse intre 1.500 si 3.000 de lei.

Ce informatii cuprinde fisa de lichidare

Fisa de lichidare este un document important, care trebuie sa furnizeze informatii complete despre angajator, despre fostul salariat si despre situatia financiara de la data incheierii contractului individual de munca. Iata care sunt datele din nota de lichidare:

  • numele angajatorului si datele de identificare ale acestuia;
  • numarul de inregistrare al fisei de lichidare si data emiterii;
  • numele, prenumele, functia in care a fost incadrat salariatul al carui contract de munca inceteaza si datele de identificare ale acestuia (marca datele cartii de munca, daca acesta a fost angajat inainte de anul 2011, datele contractului individual de munca si inregistrarile acestuia in REVISAL etc.);
  • debitele ramase nelichidate de catre salariat catre angajatorul emitent al notei de lichidare, indiferent de natura acestora (inclusiv echipamente, obiecte de inventar etc.), dar si eventualele popriri sau retineri salariale stabilite prin titluri executorii;
  • debitele ramase nelichidate de catre angajator catre fostul salariat, indiferent de natura acestora (avansuri spre decontare, imprumuturi, contravaloarea meselor zilnice sau tichete de masa etc.);
  • elemente specifice care tin de calcularea zilelor de concediu de odihna, concedii medicale platite, concedii fara plata, absente nemotivate sau invoiri;
  • calificativele profesionale obtinute de catre salariat in ultimii trei ani;
  • semnaturile partilor implicate (administrator firma/imputernicit si salariat).

Poti vedea un model de fisa/nota de lichidare online aici, pusa la dispozitie de catre ITM Prahova.

Cui ii este necesara nota de lichidare si de ce

Fisa de lichidare este unul dintre documentele de angajare/incetare a contractelor de munca optionale. Aceasta este emisa in urma incetarii unui contract cu salariatul si are scopul consemnarii existentei sau inexistentei datoriilor catre si de catre firma, in relatia cu fostul salariat.

De ce poate avea nevoie un fost salariat de nota de lichidare 

Pentru fostii angajati, fisa de lichidare poate fi folosita ca dovada ca acestia nu au datorii catre fostul angajator. In anumite cazuri, la schimbarea jobului, noii angajatori le solicita viitorilor salariati sa prezinte nota de lichidare de la fostul loc de munca.

Acest lucru se intampla si in cazul incadrarii angajatilor pe posturi de gestionar, pentru care prezentarea acestui document este obligatorie, conform Legii 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor agentilor economici, autoritatilor sau institutiilor publice. Atat pentru angajati, cat si pentru angajatori, fisa de lichidare poate constitui proba in instanta, in cazul unui eventual proces.

De ce le este utila angajatorilor fisa de lichidare  

La fel ca in cazul salariatului, nota de lichidare reprezinta si pentru companiile angajatoare o dovada ca acestia nu au datorii fata de fostii angajati. De asemenea, fisa de lichidare va fi utila angajatorului in cazul in care este nevoit sa actioneze in instanta fostul angajat pentru recuperarea unor datorii sau daca este, la randul sau, actionat in instanta in acelasi scop. 

Fisa de lichidare reprezinta pentru angajatori dovada achitarii debitelor de orice natura catre fostii salariati, de la plata indemnizatiei aferente zilelor de concediu de odihna neefectuate pana la decontarea transportului sau a altor cheltuieli datorate conform contractului individual de munca. 

In ce conditii se emite nota de lichidare

Documentul care atesta inexistenta datoriilor intre cele doua parti contractuale, in cazul de fata intre angajator si angajat, va fi emis de catre angajator la data lichidarii ultimului salariu catre angajat. Aceasta coincide cu ziua de salariu prevazuta in contractul individual de munca, cand angajatorul plateste fostului salariat venitul realizat de acesta in ultima luna lucrata.

In cazul in care legislatia se va modifica in conformitate cu ultimele propuneri facute in luna martie 2018, aflate momentan in dezbatere la Camera Deputatilor, nota de lichidare va deveni un document obligatoriu la incetarea contractului de munca si va trebui emisa cu trei zile calendaristice de la data incetarii contractului.

 

Sursa foto: Shutterstock

 

 

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide