</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Declaratia unica, modificari 2021

Declaratia unica, modificari 2021

Declaratia unica este modalitatea prin care contribuabilii ce desfasoara activitati liberale au o relatie directa cu Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala, competenta teritoriala, astfel incat acestia sa contribuie, conform prevederilor legale, la bugetul de stat si la cel al asigurarilor sociale si de sanatate, in raport cu veniturile pe care le obtin.

  • Cine depune Declaratia unica
  • Modificari legislative la Declaratia unica
  • Termenul de depunere
  • Corectarea declaratiei
  • Depunerea formularului 212

Cine depune Declaratia unica

Declaratia unica (formularul 212) trebuie completata anual, de catre persoanele fizice care, in cursul anului precedent, au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri sau pierderi pe teritoriul României sau care au primit venituri din strainatate, ce nu au fost impozitate in afara granitelor si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit plafoanelor prevazute expres de Codul fiscal in vigoare.

Cea mai mare parte a persoanelor care trebuie sa depuna declaratia sunt acelea care nu se afla incadrate in munca avand carte de munca, precum si cele ce obtin venituri neimpozitate la sursa. La acestea se adauga persoanele cu profesii liberale, respectiv avocatii, cele care incaseaza venituri din drepturi de autor (inclusiv artistii liber profesionisti, jurnalistii si fotografii independenti), persoanele care incaseaza bani din chirii si arende, precum si din veniturile rezultate din investitiile la bursa din Romania sau din strainatate, dar si veniturile din dividende si criptomonede.

Mai sunt obligati la depunerea Declaratiei unice cei care au obtinut, pe parcursul anului fiscal anterior, venituri din premii de orice fel, in bani sau natura, precum si cei ce obtin venituri ca urmare a participarii la jocuri de noroc, in tara sau strainatate, si care au obligatia de a declara sumele primite, precum si de a plati impozitele aferente la bugetul de stat.

Este esential de precizat ca, in afara de impozitul pe venit, indiferent de valoarea totala a veniturilor, in cota de 10%, dupa deducerea cheltuielilor forfetare de 40%, datorate statului de catre persoanele fizice, pentru care impozitarea nu se face la sursa, contribuabilii datoreaza si plata contributiei de asigurari sociale, datorate bugetului asigurarilor sociale de stat si a contribuției de asigurari sociale de sanatate, datorata bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate;, in cota de 25%, respectiv 10%, dar numai in cazul in care veniturile depasesc un prag cumulat, echivalent cu suma a 12 salarii minime brute pe tara, adica 27.600 de lei anual (pentru anul 2021).

Persoanele care au un venit anual sub acest plafon pot plati asigurarile de sanatate si contributia la pensie doar daca doresc acest lucru, nefiind obligate la aceste taxe.

Aceste aspecte au ramas similare cu prevederile legale din anii anteriori si nu au suferit nicio modificare, cu o singura exceptie: valoarea totala a plafonului anual a crescut, fata de anii anteriori, ca urmare a cresterii salariului minim pe economie.

Modificari legislative la Declaratia unica

Exceptand valoarea plafonului limita, care, de regula, creste an de an, ca urmare a modificarii valorii salariului minim pe economie, considerat unitate de masura, pentru obligativitatea sau scutirea de la plata contributiei la pensie si a asigurarilor de sanatate, Declaratia unica pentru anul 2021 a suferit si cateva modificari. Acestea sunt:

  1. Modificarea structurii formularului, prin introducerea a doua sectiuni distincte, pentru stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.30/2020, precum si de Ordonanta de urgenta a Guvernului 132/2020, care se refereau la situatiile speciale, din cursul anului 2020, in contextul crizei sanitare generate de Aceste indemnizatii, acordate cu titlul de ajutor sau somaj tehnic ori alte venituri suport acordate de stat, trebuie explicit mentionate pentru a fi impozitate, in cazul persoanelor care au primit aceste ajutoare si care desfasurau activitati din categoria celor obligate sa depuna Declaratia unica.
  2. Declaratia unica cere declararea veniturilor obtinute din criptomonede, cu precizarea ca trebuie raportat fiecare castig in parte, nu cele cumulate, in cazul in care au fost mai multe si daca acestea depasesc suma de 600 lei sau daca exista cel putin o tranzactie de peste 200 de lei.
  3. O alta modificare importanta, fata de anii precedenti, este eliminarea bonificatiilor. Pentru Declaratia unica, depusa in 2021, cu privire la veniturile realizate de persoanele obligate sa urmeze acest demers, nu se mai fac niciun fel de deduceri suplimentare, chiar daca este depusa in termen si indiferent daca se alege varianta online. In anii trecuti, declaratiile depuse online sau la termen primeau procente variabile, cuprinse intre 5 si 10%, cu deduceri de la suma totala datorata, ca impozit pe venit, la bugetul de stat.
  4. Pe langa deducerea reprezentata de cheltuielile forfetare de 40%, aplicata la venituri, Declaratia unica, referitoare la veniturile din 2020, accepta deducerea integrala a costului de achizitie al aparatelor de marcat electronice, impuse persoanelor fizice autorizate, dar si in alte situatii, unde exista obligativitatea casei de marcat. Masura a fost luata ca urmare a faptului ca anumite categorii de contribuabili, inclusiv cei din domeniile liberale, au fost obligati sa achizitioneze case de marcat electronice, conform legii. Deducerea se aplica prin mentionarea datelor din factura sau din bonul fiscal de achizitie.
  5. Totodata, au fost eliminate rubricile referitoare la veniturile estimate/norma de venit din inchirierea in scop turistic, precum si cea legata de sumarul obligatiilor privind impozitul pe venitul realizat si contributiile sociale datorate, stabilite prin declaratia curenta, pentru ca aceasta sa fie in acord cu o serie de modificari specifice, referitoare la 2020, si cu alte modificari legislative din domeniul fiscal.
  6. O ultima modificare este cea referitoare la data limita de depunere, care a fost mutata din 15 martie, in 25 mai.

Termenul de depunere

Conform Codului fiscal, se stabilesc anumite termene precise pentru depunerea Declaratiei unice, in functie de mai multe situatii, astfel:

  • 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor in vederea stabilirii impozitului anual pe venit si a contributiilor sociale, daca acestea depasesc plafonul;
  • data de 25 mai inclusiv a fiecarui an, pentru stabilirea si declararea impozitului pe venitul estimat a se realiza in anul fiscal curent, dar si pentru retinerea contributiilor sociale;
  • data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor, sub sanctiunea pierderii acestui drept, in cazul exercitarii optiunii privind destinatia unei sume reprezentand pana la 3,5% din impozitul datorat pe venitul net anual impozabil sau din castigul net anual impozabil, stabilit pentru sustinerea entitatilor nonprofit (ONG), asa cum este prevazut de articolul 123 din Codul fiscal;
  • in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului/incheierii contractului intre parti, in cazul contribuabililor care incep o activitate in cursul anului fiscal sau al celor care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal (chirii), dar altele decat veniturile din arendare, pentru care impunerea este finala, si care nu au avut, pana la acea data, obligatia depunerii Declaratiei unice.

Corectarea declaratiei

Potrivit Ordinului 14/2021, orice contribuabil care a depus declaratia, inclusiv in cazul celor depuse cu intarziere, poate face oricate rectificari considera ca sunt necesare. Aceste modificari pot fi realizate oricand. Efectuarea unei rectificari in declaratie trebuie, insa, bifata in casuta corespunzatoare, atat in cazul celor virtuale, cat si al celor depuse direct, in format fizic.

Fiecare contribuabil care este obligat sa completeze Declaratia unica trebuie sa mentioneze in aceasta atat veniturile realizate in anul precedent, dar si o estimare a veniturilor pe care ar urma sa le obtina in anul in curs. Acest estimat se poate corecta pana la termenul limita de plata a impozitului pe venit, care este tot data de 25 mai (se poate solicita esalonare, iar plata cu intarziere atrage o penalizare de 0,08% pe zi).

Principalele cazuri in care se poate apela la o declaratie rectificativa sunt:

  • corectarea impozitului pe venit si/sau a contributiilor sociale;
  • modificarea datelor de identificare ale persoanei fizice;
  • modificarea datelor referitoare la sursa de venit sau schimbarile care apar in aceasta privinta;
  • modificarea datelor referitoare la contributia de asigurari sociale si la asigurarile sociale de sanatate;
  • corectarea altor informatii marcate pe formular.

Corectiile si rectificarile se pot face de catre contribuabili, din proprie initiativa, pe propria raspundere, ori de cate ori informatiile nu corespund celor din declaratia depusa anterior, prin depunerea unei declaratii rectificative, in conditiile prevazute de Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Depunerea formularului 212

Declaratia completata pe formularul 212 se poate depune online, in spatiul privat virtual, daca acesta exista pentru contribuabilul respectiv (pentru validare, va fi necesara o semnatura digitala), direct, la ghiseele ANAF teritoriale, ori prin posta, cu metoda „confirmare de primire”.

Declaratia unica poate fi descarcata de pe site-ul ANAF sau de AICI.

Rectificarile, daca sunt necesare, se pot face ulterior, virtual sau direct la sediul ANAF, indiferent de modalitatea in care a fost depusa, initial, declaratia.

Vezi GHIDUL ANAF pentru completarea DECLARATIEI UNICE

Pe site-ul ANAF, se pot gasi modele de completare a Declaratiei unice, pentru oricare dintre situatiile descrise mai sus. La sediile teritoriale ale ANAF, precum si la primariile localitatilor care nu au o filiala ANAF, exista personal specializat, care poate acorda asistenta contribuabililor atat pentru completarea declaratiei, cat si pentru eventuale modificari si rectificari ulterioare ale acesteia, daca este necesar.

Sursa foto: Shutterstock.com

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide