</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Contractul de colaborare - ce contine, cum este reglementat, model

Contractul de colaborare - ce contine, cum este reglementat, model

Orice persoana care obtine venituri independente poate furniza servicii in baza unui contract de colaborare, acesta fiind, insa, diferit de contractul individual de munca. Afla cum este reglementat contractul de colaborare, cum este impozitat venitul obtinut si care sunt clauzele obligatorii ale acestui tip de contract.

Ce este contractul de colaborare - aspecte generale si prevederi legale

Contractul de colaborare, spre deosebire de contractul individual de munca, presupune prestarea unor servicii ocazionale de catre persoanele fizice cu o anumita firma. Ce e important de mentionat este faptul ca acest tip de contract nu este reglementat de Codul Muncii, ci de Codul Civil.

Acest contract poate fi incheiat atat cu un PFA (contract de prestari servicii), cat si cu persoane fizice, atat timp cat serviciile au caracter ocazional si nu presupun o relatie de subordonare intre beneficiar si persoana care presteaza serviciile respective.

Un alt aspect important este faptul ca o persoana poate sa fie angajata cu contract individual de munca si, in acelasi timp, poate sa incheie un numar nelimitat de contracte de colaborare. De retinut este faptul ca o persoana nu poate sa aiba si contract de munca si de colaborare cu aceeasi firma. In schimb, poate sa incheie contracte de colaborare cu alte firme cu care nu a incheiat contract individual de munca.

Poti descarca de aici un model de contract de colaborare.

Cine poate incheia un contract de colaborare - principalele tipuri de contracte

Persoanele care pot incheia un contract de colaborare sunt cele care obtin venituri din activitati independente. Aici se incadreaza cei care obtin venituri din drepturi de autor, cei care efectueaza profesii liberale (avocat, medic, asistent medical, consultant financiar etc.), PFA-urile, PFI-urile (persoana fizica independenta), intreprinderile individuale si intreprinderile familiale.

Tipurile de contracte care pot fi incheiate sunt:

  • Contract de prestari servicii;
  • Contract pentru drepturi de autor.

Ce contine contractul de colaborare si acte necesare

Ca orice tip de contract si contractul de colaborare contine clauze legate de relatia dintre firma si colaborator. Acesta se incheie in forma scrisa, iar dupa redactare colaboratorul trebuie sa primeasca un exemplar. Totodata, colaboratorul trebuie sa scrie pe contractul care va ramane la angajator ca a primit un exemplar, alaturi de data si semnatura. Pentru a fi valabil, contractul trebuie semnat de ambele parti, adica de angajator si de colaborator.

Contractele de colaborare nu trebuie inregistrate in Revisal, asa cum este cazul contractelor individuale de munca, pentru evidenta salariatilor.

Orice clauze pot fi negociate inainte de semnarea contractului, iar in cazul in care apar modificari dupa semnarea acestuia, se vor intocmi acte aditionale.

In principiu, un contract de colaborare contine urmatoarele clauze:

  • Identitatea partilor (angajator si colaborator);
  • Obiectul contractului;
  • Durata contractului;
  • Remuneratia;
  • Modalitatea de plata;
  • Drepturile si obligatiile partilor;
  • Conditiile de incetare a contractului;
  • Eventuale penalizari.

Avand in vedere ca nu este reglementat la fel ca un contract de munca, contractul de colaborare nu prevede clauze referitoare la concediu. Cu alte cuvinte, colaboratorul nu va beneficia de concediu, indiferent de tipul acestuia.

In ceea ce priveste remunerarea, plata se poate face lunar sau esalonat, in functie de proiect.

Incetarea contractului se face atunci cand s-a ajuns la termenul prevazut in contract, insa poate fi reziliat si de comun acord, inainte de termen. In acelasi timp, daca una dintre parti nu a respectat obligatiile din contract, se poate apela la rezilierea contractului ca sanctiune.

In functie de tipul contractului, mai pot fi incluse si alte clauze specifice, in functie de obiectul activitatii.

Acte necesare

La semnarea contractului de colaborare sunt necesare urmatoarele acte:

  • Cartea de identitate;
  • CV-ul;
  • Copii după actele de studii (diploma de bacalaureat, diploma de licenta, diplome care sa ateste anumite certificari etc.);
  • Aviz sau certificat medical;
  • Cazier judiciar (nu este obligatoriu, insa este cerut de unii angajatori).

Cum este impozitat venitul pentru contractul de colaborator

Impozitarea veniturilor obtinute prin contracte de colaborare se poate face prin retinere la sursa, iar valoarea impozitului este de 10%, din care se scade contributia la CAS. Impozitul care este retinut la sursa trebuie platit catre bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Anual trebuie depusa o declaratie fiscala la organul fiscal competent, pana la data de 15 martie, inclusiv.

Cuantumul si modul in care se face impozitarea veniturilor difera insa in functie de partea contractanta care se obliga la plata impozitului si de cuantumul veniturilor obtinute. Mai multe detalii regasiti in articolul nostru: Tot ce trebuie sa stii despre veniturile din drepturi de autor: cum se impoziteaza, avantaje si dezavantaje

Sursa foto: Shutterstock

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide