</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Actele si documentele necesare la angajare

by Mihaela Colesnic, 18 dec 2018 Administrare de personal / Legislatia muncii
Actele si documentele necesare la angajare

Ai batut palma cu angajatorul si te poti considera, deja, salariat? Etapa urmatoare din tot acest proces de ocupare a unui nou loc de munca poate fi una extrem de simpla sau cu multa alergatura. Va trebui sa aduni un vraf de documente, de la act de identitate la diplome si recomandari, pe care le vei duce la departamentul de Resurse Umane.

Toate aceste acte formeaza dosarul necesar la angajare. Atentie, nu trebuie confundat cu dosarul de personal al salariatului, care este in grija celui pentru care iti desfasori activitatea. 

Actele pe care le solicita orice angajator

Iata care sunt actele si documentele pe care trebuie sa le detina (sau sa le obtina) o persoana cand vrea sa se angajeze pentru prima oara sau sa-si schimbe locul de munca:

  • Act de identitate - primul si cel mai important dintre documentele solicitate la angajare este actul de identitate: buletinul sau cartea de identitate. Fara el nu pot fi demarate procedurile de angajare.
  • Certificat medical - acest document este obligatoriu pentru angajare si se obtine de la medicul de familie sau cel de medicina muncii. In cuprinsul acestuia trebuie sa fie mentionat faptul ca angajatul este apt din punct de vedere medical, iar in baza acestui certificat medical va fi intocmită fisa medicala a angajatului, de catre un medic specializat in medicina muncii.

Citeste si: Care sunt analizele medicale care se cer la angajare

  • Cazier judiciar - unii angajatori pot solicita si cazierul judiciar, mai ales daca activeaza într-un domeniu cu un anume grad de risc. Pentru anumite functii, de exemplu pentru gestionari, acest certificat este obligatoriu prin lege. Documentul poate fi obtinut de la orice sectie de politie unde exista un ghiseu pentru eliberarea acestui act. Cazierul judiciar este valabil sase luni si poate fi folosit doar in scopul pentru care a fost eliberat - in acest caz, „pentru angajare”.
  • Acte de studii - in aceasta categorie intra diploma de absolvire a liceului, cea de bacalaureat, diploma de licenta si de master, daca este cazul, dar si certificatele de calificare eliberate pentru anumite profesii si atestatele obtinute de-a lungul anilor (de exemplu, atestatul de sofer profesionist). Nu este nevoie sa adaugi toate actele de studii la dosarul tau de angajat, ci doar pe cele care sunt relevante pentru locul de munca unde urmeaza sa te angajezi.
  • Curriculum Vitae - chiar daca nu ai fost selectat pentru job dupa ce ai trimis un CV la o companie - poate ca ai primit o recomandare de la o cunostinta -, este recomandat sa il completezi, impreuna cu scrisoarea de intentie.

Unii angajatori solicita acest document pentru a-l atasa la dosarul de munca. Motivul este unul simplu: in cazul in care nu ai abilitatile si cunostintele pe care le-ai trecut in CV, ii va fi mai usor sa treaca la desfacerea contractului de munca. De aceea, recomandarea noastra este sa nu adaugi in CV lucruri neadevarate.

In cazul in care angajatul este cetatean strain si vrea sa se angajeze la o companie romaneasca sau a fost detasat cu jobul in Romania, acesta trebuie sa mai depuna la dosarul sau si un aviz de angajare si sa aiba in posesie o copie a acestuia ori de cate ori desfasoara activitatea. Acesta este emis de Inspectoratul General pentru Imigrari.

Acte de la fostul loc de munca

In cazul in care schimbi locul de munca, noul angajator s-ar putea să-ti ceara o serie de acte de la cel vechi, pentru a stabili, in principiu, daca a luat o decizie buna angajandu-te. Printre aceste acte se numara:

  • Nota de lichidare - este un document obligatoriu care atesta faptul ca fostul angajat nu datoreaza si nici nu are de primit bani sau bunuri de la fostul loc de munca.

Citeste si: Nota de lichidare a salariaților - legislație și prevederi

  • Adeverinta de la angajatorul anterior - este necesara in anumite cazuri, daca noul angajator ofera anumite beneficii sau sporuri in functie de vechimea in munca. Mai mult, aceasta adeverinta atesta perioada de vechime in munca si recomandam sa o solicitati pentru a dovedi perioada lucrata, in cazul in care Casa de Pensii solicita acest lucru.
  • Recomandari de la fostul loc de munca - recomandarea este, de fapt, o scrisoare in care fostul tau superior detaliaza responsabilitatile pe care le-ai avut si modul in care ti-ai indeplinit atributiile. Acest document nu este obligatoriu si multi angajatori nu solicita o recomandare, dar, daca ai ocazia sa o obtii de la fostul loc de munca, este bine sa o adaugi la dosar.
  • Certificat de casatorie si certificatele de nastere ale copiilor (daca este cazul, pentru acordarea deducerilor personale).

Acte suplimentare, în functie de angajator

Chiar daca cei pentru care vei lucra de acum inainte nu iti solicita toate documentele prezentate mai sus, asta nu înseamna că nu trebuie sa le ai. Cei de la Resurse Umane ti le pot cere oricand, asa ca este bine sa le ai deja - sau cel puțin sa-ti fie usor sa le obtii - in momentul in care mergi sa semnezi contractul individual de munca.

In plus, pe langa documentele pe care deja le-am trecut în revista, unii angajatori pot solicita si unele documente suplimentare, daca legea cere acest lucru:

  • Repartiția AJOFM (in cazul in care ai beneficiat de ajutor de somaj sau ai fost inregistrat la Agentia Județeană pentru Ocuparea Fortei de Munca)
  • Declaratia privind faptul ca nu ai desfasurat politie politica (dacă vrei sa te angajezi la Jandarmerie, de exemplu)
  • Declaratia privind conflictul de interese (atunci cand este vorba despre un post de functionar public) 

Așadar, chiar daca esti intre joburi sau nu ai programata nicio intalnire cu un potential angajator in perioada urmatoare, fa-ti ordine in acte si verifica daca-ti lipseste vreunul dintre documentele importante. Vei catiga timp pretios si vei putea oferi un dosar complet cand te vei angaja. Nu uita sa verifici ce contributii vei plati la stat, in functie de salariul pe care l-ai negociat - brut sau net -, folosind Calculatorul de Venituri.

 

Sursa foto: Shutterstock

 

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide