</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Fluturasul de salariu – ce este, ce contine si cum il interpretezi

14 ian 2016
Fluturasul de salariu – ce este, ce contine si cum il interpretezi

Desi am auzit cu totii de el, fluturasul de salariu este, de multe ori, ignorat, deoarece nu este pe deplin inteles. Iti explicam noi tot ce trebuie sa stii despre el.

  1. Ce este si ce contine fluturasul de salariu
    1. Ce tipuri de venituri sunt trecute pe fluturasul de salariu
    2. Tipurile de impozite trecute pe fluturasul de salariu
    3. Alte informatii regasite pe un fluturas de salariu
  2. Cine si cand emite fluturasul de salariu
    1. Ce departament emite fluturasul de salariu
    2. Emiterea facultativa a fluturasului de salariu
    3. Forma in care se transmite fluturasul de salariu
  3. Confidentialitatea fluturasului de salariu
  4. Utilitatea fluturasului de salariu

Ce este si ce contine fluturasul de salariu

Fluturasul de salariu reprezinta un mijloc de comunicare intre angajat si angajator privind drepturile si obligatiile banesti. Este un document eliberat, de regula, de catre angajator inaintea platii salariului, pentru informarea angajatului cu privire la drepturile sale salariale din luna scadenta.

Furnizarea acestuia nu este obligatorie, dar, desi nu este reglementat prin legile in vigoare, fluturasul de salariu este extrem de util pentru consolidarea relatiei angajat-angajator. Insasi existenta unui fluturas de salariu poate sa creasca transparenta, deoarece salariatul nu vede numai valoarea bruta si neta a salariului, ci si contributiile sociale platite.

Acest document contine informatii cu privire la veniturile salariatului - salariu, indemnizatii, sporuri, cat si date cu privire la impozitele pe care le-a platit angajatorul pentru el - impozitul pe venit respectiv contributii sociale.

Ce tipuri de venituri sunt trecute pe fluturasul de salariu

Pe fluturasul de salariu este trecut, in primul rand, venitul brut al angajatului. Pe fluturas sunt trecute, deci, toate componentele salariului brut:

  • Salariul de baza - suma din Contractul Individual de Munca fara sporuri, indemnizatii sau alte adaosuri
  • Salariul net
  • Sporuri
  • Prime
  • Bonusuri
  • Indemnizatii de concediu
  • Valoarea orelor suplimentare
  • Tichete de masa/tichete cadou/tichete de vacanta
  • Deducere personala (acolo unde este cazul)

Unele companii aleg sa mentioneze pe fluturasul de salariu inclusiv facilitatile de care pot beneficia angajatii in cadrul companiei: abonamente la clinicile medicale private, acces la sala de sport, traininguri, evenimente etc.

Tipurile de impozite trecute pe fluturasul de salariu

Neexistand un format standardizat, fluturasul de salariu poate sa contina diferite informatii de la un angajator la altul. In mod traditional insa, fluturasul de salariu contine, pe langa date cu privire la salariul net si brut, si date cu privire la cat plateste angajatorul pentru salariat. Asadar, in acest document sunt trecute impozitul pe salariu - de 16%, dar si date legate de contributiile sociale, mai exact:

Contributii ale angajatului:

  • Contributia de asigurari sociale (CAS) retinuta de angajator si redirectionata ulterior de la ANAF la Casa de Pensii - 10,5%
  • Contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) retinuta tot de catre angajator si redirectionata ulterior de la ANAF catre Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate - 5,5%
  • Contributia asigurarilor pentru somaj, redirectionata de la ANAF catre Bugetul Asigurarilor de Somaj - 0,5%
Contributii ale angajatorului:
  • CAS - 15,8%
  • CASS - 5,2%
  • Fondul de Somaj - 0,5%
  • Concedii si Indemnizatii - CCI - 0,85%
  • Creante salariale - FGPCS - 0,25
  • Fond de risc si accidente - AMBP - 0,15%

Alte informatii regasite pe un fluturas de salariu

Cum fluturasul de salariu nu este obligatoriu, nici continutul sau nu este acelasi in toate companiile. In functie de profilul firmei, angajatorul poate adauga diverse alte informatii pe care le considera de interes. Poate fi trecut pe fluturasul de salariu inclusiv un curs platit de companie si la care au participat salariatii.

De asemenea, pe fluturas se pot trece inclusiv mentiuni cu privire la poprirea pe salariu, daca este cazul. Pe fluturasul de salariu se pot mentiona si zilele de concediu, dar si tipul de concediu de care a beneficiat salariatul.

Cine si cand emite fluturasul de salariu

Fluturasul de salariu este emis de angajator inaintea platii salariului, pentru a-l informa pe salariat in legatura cu suma care urmeaza sa-i fie platita. Daca salariul se plateste in doua transe - avans si lichidare - fluturasul se emite, de regula, doar la lichidare, insa ramane la alegerea companiei daca doreste sa emita fluturas si la avans.

Ce departament emite fluturasul de salariu

Regula generala este ca departamentul care plateste salariile sa emita si fluturasul de salariu. In functie de companie, salariul poate fi platit de departamentul de Resurse Umane (HR) sau de departamentul Financiar - Contabil.

Emiterea facultativa a fluturasului de salariu

Angajatorii nu sunt obligati sa emita fluturasul de salariu, insa el este un document foarte util pentru angajati.

Fluturasul de salariu nu este un document fiscal, el nu face neaparat dovada ca s-au platit impozitele pentru angajat si nu este necesar in cazul controalelor ITM sau ANAF, deoarece, conform Codului Muncii, plata salariului se dovedeste prin semnarea de catre angajator/administrator al companiei a statelor de plata si a altor documente justificative ce demonstreaza efectuarea platii salariului catre angajatul indreptatit.

Forma in care se transmite fluturasul de salariu

Fiecare companie poate sa selecteze informatiile pe care le va transmite pe fluturasul de salariu in functie de necesitatile sale. O varianta utila si accesibila pentru managementul companiei cu privire la procesul de constituire a fluturasului si de livrare a acestuia catre angajati este comunicarea fluturasilor prin email, sau prin intermediul unui program care gestioneaza documentele companiei.

O astfel de varianta este mai eficienta si mai rapida in ceea ce priveste costurile, dar si securitatea, mai ales, in cadrul companiilor cu un numar mare de angajati. Desigur, fluturasul de salariu poate fi transmis si in forma fizica.

Confidentialitatea fluturasului de salariu

Fluturasul de salariu este un document ce contine informatii confidentiale. De aceea, el este fie transmis prin e-mail, prin intermediul unui program specializat si personalizat pentru fiecare angajat, fie inmanat personal salariatului intr-un plic sigilat.

Utilitatea fluturasului de salariu

Desi nu este obligatoriu, fluturasul de salariu este foarte util angajatilor. Este un document informativ prin intermediul caruia un angajat poate vedea foarte clar care sunt veniturile sale totale, cat plateste angajatorul pentru el, cat din venitul sau brut merge la stat sub forma de taxe si impozite. Angajatul nu este obligat sa pastreze fluturasul de salariu, deoarece documentul nu ii va fi solicitat de ANAF sau de angajator.

Fluturasul de salariu poate fi necesar la obtinerea unui credit bancar, insa acest lucru depinde de institutia bancara si de tipul de credit solicitat. In ultimii ani bancile au inceput sa comunice direct cu ANAF, astfel incat fluturasul de salariu nu mai este necesar.

In concluzie, fluturasul de salariu este un document a carui emitere ramane la alegerea angajatorului, insa el este util pentru angajat, deoarece il ajuta sa inteleaga mai bine veniturile sale. Fara sa fie obligatoriu, el contribuie, totusi, la transparenta datelor, un aspect important in legatura cu salariatii.

Calculator Venituri
Inchide
Inchide
Real Time Analytics