</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Sanatate si securitate in munca: ce obligatii vom avea dupa 15 mai

by Maria Ciudin , 13 mai 2020 Legislatia muncii / COVID-19
Sanatate si securitate in munca: ce obligatii vom avea dupa 15 mai

Intrucat pe 15 mai urmeaza sa inceteze starea de urgenta instituita in luna martie prin Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195/2020 si prelungita prin Decretul nr. 240/2020, o mare parte a salariatilor vor fi nevoiti sa isi reia activitatea.

Din acest motiv, am pregatit un articol prin care explicam obligatiile pe care atat angajatorii, cat si salariatii, trebuie sa le indeplineasca in ceea ce priveste protectia sanatatii si securitatii in munca.

Cadrul legislativ aplicabil se regaseste in Legea nr. 319/2006 a securitatii si sanatatii in munca, Hotararea nr. 355/2007 privind supravegherea sanatatii lucratorilor, precum si in Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006.

Astfel, potrivit art. 23 din Hotararea nr. 355/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, salariatii vor fi supusi unui examen medical la reluarea activitatii, care se efectueaza dupa o intrerupere a activitatii de minimum 90 de zile, pentru motive medicale, sau de 6 luni, pentru orice alte motive, in termen de 7 zile de la reluarea activitatii. Efectuarea examenului medical la reluarea activitatii are urmatoarele scopuri:

a) confirmarea aptitudinii lucratorului pentru exercitarea profesiei/functiei avute anterior sau noii profesii/functii la locul de munca respectiv;

b) stabilirea unor masuri de adaptare a locului de munca si a unor activitati specifice profesiei sau functiei, daca este cazul;

c) reorientarea spre un alt loc de munca, care sa asigure lucratorului mentinerea sanatatii si a capacitatii sale de munca.

In plus, conform Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 319/2006, angajatorul are obligatia efectuarii unei instruiri a lucratorilor - Instruirea periodica se face suplimentar celei programate in urmatoarele cazuri:

a) cand un lucrator a lipsit peste 30 de zile lucratoare;

b) cand au aparut modificari ale prevederilor de securitate si sanatate in munca privind activitati specifice ale locului de munca si/sau postului de lucru sau ale instructiunilor proprii, inclusiv datorita evolutiei riscurilor sau aparitiei de noi riscuri in unitate;

c) la reluarea activitatii dupa accident de munca;

d) la executarea unor lucrari speciale;

e) la introducerea unui echipament de munca sau a unor modificari ale echipamentului existent;

f) la modificarea tehnologiilor existente sau procedurilor de lucru;

g) la introducerea oricarei noi tehnologii sau a unor proceduri de lucru.

Instruirea in domeniul securitatii si sanatatii in munca are ca scop insusirea cunostintelor si formarea deprinderilor de securitate si sanatate in munca. Aceasta se efectueaza in timpul programului de lucru, iar perioada in care se desfasoara instruirea este considerata timp de munca.

Totodata, si lucraotrii au obligatia sa coopereze, atat timp cat este necesar, cu angajatorul si/sau cu lucratorii desemnati, pentru a permite angajatorului sa se asigure ca mediul de munca si conditiile de lucru sunt sigure si fara riscuri pentru securitate si sanatate, in domeniul sau de activitate.

Reamintim faptul ca Institutul National de Sanatate Publica a emis o serie de masuri aplicabile diferitelor activitati profesionale, menite sa asigure desfasurarea acestora in conditii de siguranta.

In ceea ce priveste activitatea in birourile deschise, angajatii vor respecta masurile de precautie universal valabile, precum portul obligatoriu al mastii (medicale/non-medicale), care pentru o protectie eficace trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul, izolarea la domiciliu in cazul in care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare gnerala alterata), izolare la domiciliu in cazul in care a venit in contact cu un caz suspect sau confirmat de infectie cu virusul SARS COV-2 si respectarea masurilor aplicabile, in vigoare, spalatul pe maini ori de cate ori este nevoie, evitarea atingerii fetei cu mainile neigienizate.

Angajatorii vor asigura:

1. Programul de lucru decalat pentru a evita aglomerarile la intrare/iesire din incinta si pentru a limita numarul de angajati prezenti in acelasi timp in aceeasi incinta;

2. Triajul observational al angajatilor si nu vor permite prezenta la locul de munca al persoanelor care prezinta simptomatologie de infectie respiratorie (tuse, stanut, rinoree, febra, stare generala alterata);

3. Termometrizarea zilnic, la intrarea in tura de serviciu – angajatii cu temperatura peste 37 C vor fi trimisi acasa cu indicatie de consultare a medicului de familie;

4. Vor asigura o distanta de minimum 1,5 m intre angajatii care lucreaza la birouri orientate fata-spate si spate-spate;

5. Pentru birourile orientate fata in fata vor asigura separarea acestora cu paravane care se vor dezinfecta zilnic cu solutii pe baza de alcool;

6. Dezinfectia suprafetelor de lucru la inceperea serviciului si apoi o data la 4 ore;

7. Acordarea pauzelor de masa esalonat, cu respectarea distantei fizice de minimum 2 m;

8. Aerisirea periodica a incaperilor;

9. In cazul incaperilor climatizate cu recircularea aerului se efectua nebulizare o data pe saptamana, de preferat la sfarsitul saptamanii si se va efectua dezinfectia instalatiei de climatizare conform instructiunilor producatorului.

Sursa foto: unsplash.com

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide