</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Modificari propuse referitoare la impozitul pe veniturile din salarii si bazele de calcul a contributiilor sociale obligatorii

by Maria Ciudin , 22 aug 2019 Venituri salariale
Modificari propuse referitoare la impozitul pe veniturile din salarii si bazele de calcul a contributiilor sociale obligatorii

Pe site-ul Ministerului Finantelor Publice a fost publicat un proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, modificari ce ar urma sa sa se aplice incepand cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii urmatoare publicarii ordonantei in Monitorul Oficial.

Detaliem mai jos principalele modificari pe care ar urma sa le aduca Codului Fiscal referitoare la veniturile din salarii si asimilate salariilor:

  1. Includerea in sfera veniturilor neimpozabile si necuprinse in bazele de calcul a contributiilor sociale obligatorii a ajutoarelor pentru adoptie, acordate de angajator, conform prevederilor din contractul de munca, contract ce poate fi individual sau colectiv.
  2. In cazul contravalorii serviciilor turistice si/sau de tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru salariatii proprii si membrii de familie ai acestora, acordate de angajator, valoarea ce poate fi acordata fara a fi supusa contributiilor sociale si a impozitului pe venit, se limiteaza la nivelul unui castig salarial mediu brut pe anul in care au fost acordate, astfel cum este inclus in contractul de munca.
  3. In ceea ce priveste avantajele in bani si/sau in natura oferite de angajatori proprilor angajati, proiectul de Ordonanta include in categoria veniturilor neimpozabile si necuprinse in bazele de calcul a contributiilor sociale obligatorii (in masura in care valoarea acestora pentru fiecare persoana in parte nu depaseste 150 de lei, conform prevederilor contractului de munca) cadourile oferite salariatilor doar in beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 1 iunie. Asadar, cadourile oferite cu ocazia zilei de 1 iunie ar urma sa fie acordate salariatilor pentru a fi utilizate exclusiv in beneficiul copiilor minori ai acestora. Cadourile in bani sau in natura si/sau tichetele cadou cu ocazia sarbatorilor religioase si cu ocazia zilei de 8 martie isi pastreaza regimul fiscal actual.
  4. Pentru primele de asigurare voluntara de sanatate si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament si suportate de angajator, proiectul legislativ aduce o clarificare si mentioneaza ca, la nivelul anului, nu trebuie sa se depaseasca echivalentul in lei a sumei de 400 de euro, pentru fiecare persoana, pentru a putea fi incluse in categoria veniturilor neimpozabile si pentru a nu fi supuse contributiilor sociale obligatorii.
  5. Referitor la sumele restante, Codul Fiscal actual prevede ca sumele reprezentand salarii/solde, diferente de salarii/solde, dobanzi acordate in legatura cu acestea, precum si actualizarea lor cu indicele de inflatie, stabilite in baza unor hotarari judecatoresti ramase definitive si irevocabile/hotarari judecatoresti definitive si executorii. Proiectul de Ordonanta introduce, pe langa acestea, si hotararile judecatoresti date in prima instanta, executorii de drept, prin care se pot stabili astfel de sume. Astfel, se vor recalcula drepturile salariale ale angajatilor aflati in situatiile de mai sus incepand cu prima sentinta pronuntata.
  6. Se aduc clarificari referitoare la avantajele in bani si in natura primite de angajat de la terti sau ca urmare a prevederilor contractului individual de munca ori a unei relatii contractuale intre parti, obligatia de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului ar urma sa revina:
    • angajatorului rezident fiscal roman, atunci cand aceste avantaje sunt acordate de terti si plata se va efectua prin intermediul angajatorului
    • platitorilor de venituri rezidenti fiscali romani, cand aceste avantaje sunt acordate de alte entitati decat angajatorul, in situatia in care sunt, la randul lor, rezidenti fiscali romani
  7. In ceea ce priveste contribuabilii care isi desfasoara activitatea in Romania si obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, precum si persoanele fizice romane care obtin venituri din salarii, ca urmare a activitatii desfasurate la misiunile diplomatice si posturile consulare acreditate in Romania, se propune reglementarea distincta a obligatiilor de calcul, retinere, plata si declarare a impozitului pe venit si al contributiilor sociale pentru avantajele in bani si in natura primite de angajat de la terti, astfel:
    • in situatia in care tertii nu sunt rezidenti fiscali romani impozitul si contributiile sociale se calculeaza, declara si plateste de catre contribuabil
    • in situatia tertilor care sunt rezidenti fiscali romani, iar avantajele se acorda prin intermediul unei entitati rezidente, aceste obligatii revin entitatii respective
    • in situatia in care tertii nu sunt rezidenti fiscali romani, iar avantajele sunt acordate prin intermediul unei entitati rezidente, obligatiile revin entitatii respective
  8. Totodata, se mentioneaza expres ca in situatia in care, prin Hotarare a Guvernului, se utilizeaza in aceeasi perioada mai multe valori ale salariului minim brut pe tara, diferentiat in functie de studii, vechime sau alte criterii legale, se ia in calcul valoarea cea mai mica a salariului minim brut pe tara, daca prin lege nu se prevede altfel.

Ordonanta ar aduce modificari si sectorului constructiilor ce ar urma sa intre in vigoare incepand cu veniturile din salarii si asimilate salariilor aferente lunii septembrie 2019. Astfel, facilitatile fiscale acordate salariatilor din aceste domenii ar urma sa se aplice si beneficiarilor de venit ce obtin sume asimilate salariilor in baza altor tipuri de contracte, nu doar in baza contractelor de munca.

Reamintim ca modificarile mentionate mai sus nu se aplica deocamdata, deoarece sunt in stadiul de proiect. Propunerile, sugestiile sau opiniile cu privire la acest proiect de Ordonanta supusa dezbaterii publice, se primesc pe adresa publicinfo@mfinante.gov.ro, in termen de 10 zile calendaristice de la publicarea acesteia, respectiv 14 august 2019.

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide