</> Adauga widgetul de calcul in site-ul tau

Exceptii de la obligativitatea purtarii mastii de protectie si noi reguli privind sanatatea si securitatea in munca

by Maria Ciudin, 21 mai 2020 Data modificarii: 25 mai 2020 Legislatia muncii / COVID-19
Exceptii de la obligativitatea purtarii mastii de protectie si noi reguli privind sanatatea si securitatea in munca

UPDATE

Recent, a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS CoV-2 pe durata starii de alerta.

Astfel, se reitereaza faptul ca pe durata starii de alerta, in spatiile publice inchise, spatiile comerciale si la locul de munca se instituie obligativitatea purtarii mastii de protectie, in conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena, prevazute in anexa la acest ordin.

De asemenea, se instituie obligativitatea institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor, ca pe durata starii de alerta sa organizeze activitatea astfel incat sa se asigure la intrarea in sediu efectuarea triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor, in conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena, prevazute in anexa la ordin.

Portul mastii

In ce priveste portul mastii de protectie, se instituie urmatoarele obligatii la nivelul angajatorului/conducatorului institutiei:

a) angajatorul va lua masuri pentru elaborarea propriilor proceduri pe baza evaluarii de risc pentru fiecare angajat, in functie de programul de lucru, specificul activitatii desfasurate, structura organizatorica, structura incintei;

b) medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc si vor stabili conditiile purtarii mastii pentru angajati;

c) responsabilul cu securitatea si sanatatea in munca va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca (SSM).

Masuri generale

Masca trebuie purtata in orice spatiu public inchis, spatii comerciale, mijloace de transport in comun si la locul de munca, pe toata durata prezentei in aceste spatii.

In functie de evaluarea riscului, efectuata de medicul de medicina muncii al unitatii, pot exista unele exceptii, astfel:

a) angajatul este singur in birou;

b) persoana sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare;

c) persoana desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta etc.);

d) prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre persoane;

e) vorbitorii in public, in spatii interioare, cu conditia respectarii distantei de 3 metri intre acestia si alte persoane, doar in cazul in care nu se afla mai mult de 16 persoane in incinta;

f) copiii cu varsta mai mica de 5 ani.

Utilizarea corecta a mastilor

a) Mastile sunt eficiente daca sunt folosite in combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun.

b) Inainte de a pune masca, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun). Masca trebuie sa acopere atat gura, cat si nasul.

c) Masca trebuie schimbata o data la 4 ore si ori de cate ori masca s-a umezit sau s-a deteriorat.

d) Masca nu se atinge in timpul purtarii; in cazul atingerii mastii, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun).

e) Dupa folosire, masca se arunca imediat, intr-un cos de gunoi, preferabil cu capac, urmata de igienizarea mainilor.

f) Nu se recomanda reutilizarea mastilor medicale.

g) In cazul aparitiei febrei, tusei si stranutului, purtarea mastii este recomandata in orice circumstanta (de exemplu, in spatiile deschise, la domiciliu).

Triajul la intrarea intr-o incinta a institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor

Pentru personalul angajat:

1. La intrarea intr-un sediu sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.

2. Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:

a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3 ▫ C), la care se poate adauga marja de eroare prevazuta in prospectul dispozitivului;

b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);

c) in cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3▫C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus;

d) daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3▫C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoana este trimisa pentru consult la medicul de familie; daca persoana:

(i) se incadreaza in definitia de caz suspect COVID-19, medicul de familie ii va recomanda testarea;

(ii) nu se incadreaza in definitia de caz suspect COVID-19, medicul de familie va orienta diagnosticul catre alta afectiune.

3. Persoanele cu functie de conducere din fiecare unitate (sefii de structura) au responsabilitatea de a dispune triajul observational al angajatilor din subordinea directa.

Medicul de medicina muncii:

a) are obligatia monitorizarii starii de sanatate a angajatilor;

b) va face instruirea angajatilor in ceea ce priveste SSM (securitatea si sanatatea in munca);

c) va realiza o evaluare a riscului pentru a decide daca sunt si alte zone unde nu este obligatorie masca.

Pentru alte persoane decat personalul angajat:

a) Intrarea intr-o incinta este permisa doar pentru persoanele care, in mod rezonabil, au motive justificate de a se afla in acea incinta.

b) In cazul in care este necesara doar predarea unor documente, colete etc., aceasta se va realiza in afara incintei, direct persoanei careia ii sunt destinate, cu respectarea masurilor de precautie.

c) Daca este necesara intrarea in incinta, sunt obligatorii triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.

Triajul epidemiologic nu implica inregistrarea datelor cu caracter personal si consta in:

a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3▫C);

b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata).

In cazul in care temperatura inregistrata depaseste 37,3▫C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus.

Daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3▫C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul in incinta.

Daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3▫C, iar persoana nu prezinta alte simptome respiratorii, i se permite accesul doar insotita de catre o persoana din sediu si dupa inregistrarea biroului/camerei/departamentului unde va merge.

***

Ministrul Sanatatii a aprobat recent Ordinul comun al ministrului sanatatii si ministrului afacerilor interne privind instituirea obligativitatii purtarii mastii de protectie, a triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor pentru prevenirea contaminarii cu virusul SARS CoV-2 pe durata starii de alerta.

Conform comunicatului de presa emis de Ministerul Sanatatii, pe perioada starii de alerta masca de protectie trebuie purtata in orice spatiu public inchis, spatii comerciale, mijloace de transport in comun si la locul de munca, pe toata durata prezentei in oricare din spatiile inchise ale incintei.

In functie de evaluarea riscului efectuat de medicul de medicina muncii al unitatii sau a medicului de medicina scolara, dupa caz, pot exista unele exceptii, astfel:

a) angajatul este singur in birou sau se afla minim 2 m intre persoanele din acel birou, cu conditia aerisirii camerei, cel putin la doua ore si se asigura dezinfectia suprafetelor;

b) persoana sufera de boli care afecteaza capacitatea de oxigenare;

c) persoana desfasoara activitati fizice intense si/sau in conditii de munca solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescuta, etc.);

d) prezentatorii TV si invitatii acestora, cu conditia respectarii distantei de 3 m. intre persoane;

e) vorbitorii in public cu conditia respectarii distantei de 3 m.;

f) elevii/studentii doar in timpul orelor de curs, daca se respecta distantarea corespunzatoare;

g) copiii cu varsta mai mica de 5 ani.

Angajatorul sau conducatorul institutiei are obligatia de a elabora propriile proceduri pe baza evaluarii de risc pentru fiecare angajat, in functie de programul de lucru, specificul activitatii desfasurate, structura organizatorica, structura incintei.

Medicii de medicina muncii vor face evaluarea de risc si vor emite recomandari privind necesitatea purtarii mastii pentru angajati, iar responsabilul de sanatate si securitate in munca va face instruirea angajatilor.

Mastile sunt eficiente daca sunt folosite in combinatie cu curatarea frecventa a mainilor cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun. Mai exact, inainte de a utiliza masca, mainile trebuie igienizate (cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun). Masca de protectie trebuie sa acopere atat gura cat si nasul si sa fie schimbata o data la 4 ore sau ori de cate ori aceasta s-a umezit sau s-a deteriorate. In plus, masca nu se atinge in timpul purtarii, iar in cazul atingerii mastii, mainile trebuie igienizate cu solutie pe baza de alcool sau cu apa si sapun.

Dupa utilizare, masca se arunca de indata intr-un spatiu special amenajat, preferabil cu capac, operatiune urmata de igienizarea mainilor. Nu se recomanda reutilizarea mastilor medicale.

Documentul elaborat de catre specialistii in sanatate publica din cadrul Ministerului Sanatatii si Institutului National de Sanatate Publica prevede si reguli privind triajul persoanelor pentru accesul intr-o incinta.

Astfel, pe durata starii de alerta se instituie obligativitatea institutiilor si autoritatilor publice, operatorilor economici si profesionistilor de a organiza activitatea astfel incat sa se asigure la intrarea in sediu efectuarea triajului epidemiologic si dezinfectarea obligatorie a mainilor in conditiile si cu respectarea Instructiunilor generale privind masurile de igiena.

Triajul epidemiologic consta in:

a) masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3 C);

b) observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);

c) daca temperatura inregistrata depaseste 37,3 C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus.

d) daca se constata mentinerea unei temperaturi mai mare de 37,3 C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoana este indrumata catre mediul de familie in vederea efectuarii unui consult medical:

- daca se incadreaza in definitia de caz suspect COVID 19, medicul de familie ii va recomanda testarea pentru diagnosticarea infectiei cu virusul SARS-CoV-2;

- daca nu se incadreaza in definitia de caz suspect COVID 19, medicul de familie va stabili diagnosticul.

Pentru alte persoane decat personalul angajat:

a. este permis accesul intr-o incinta doar pentru persoanele care au motive justificate.

b. in cazul in care este necesara doar predarea unor documente, colete, etc, aceasta se va realiza in afara incintei, direct persoanei careia ii sunt destinate, cu respectarea masurilor de prevenire a contaminarii cu virusul SARS-CoV-2

c. daca este necesar accesul in incinta, este obligatoriu triajul epidemiologic si dezinfectarea mainilor.. Triajul epidemiologic consta in:

- masurarea temperaturii prin termometru noncontact (temperatura inregistrata nu trebuie sa depaseasca 37,3 C);

- observarea semnelor si simptomelor respiratorii (de tipul: tuse frecventa, stranut frecvent, stare generala modificata);

- daca temperatura inregistrata depaseste 37,3 C, se recomanda repetarea masurarii temperaturii, dupa o perioada de 2-5 minute de repaus;

- daca se constata mentinerea unei temperaturi peste 37,3 C sau/si prezenta altor simptome respiratorii, persoanei nu i se permite accesul in incinta;

- daca temperatura inregistrata nu depaseste 37,3 C si nu prezinta alte simptome respiratorii, se permite accesul in incinta, prin preluarea acestuia de la intrare de catre un angajat, cu inregistrarea biroului/camerei/ departamentului unde va merge.

Reamintim faptul ca masurile vor fi aplicate imediat dupa publicarea Ordinului de ministru in Monitorul Oficial.

Sursa foto: pixabay.com

www.calculatorvenituri.ro este un produs marca Romanian Software ce are la baza un calculator de salarii, aplicatie software ce a fost dezvoltata si este in permanenta actualizata pentru a putea face oricand calcule avansate de la salariul brut la salariul net. Aplicatia mobila calculatorvenituri.ro poate fi de asemenea descarcata gratuit de pe platformele Google Play si Apple Store. Romanian Software este unul dintre principalii furnizori de solutii software in domeniul resurselor umane din Romania.
Pe langa calculatorvenituri.ro, compania a dezvoltat si platforma colorful.hr, o platforma de management al capitalului uman (human capital management) care ajuta la cresterea productivitatii departamentelor de resurse umane si reducerea muncii repetitive prin automatizarea si optimizarea proceselor de salarizare si administrare de personal. Platforma este folosita in prezent de peste 600 de clienti din toate industriile. Pe langa serviciile software compania ofera si servicii de externalizare de salarizare si administrare de personal, recrutare si leasing de personal.

Consimtamant Cookie: Acest website foloseste cookie-uri proprii si ale tertilor pentru a furniza vizitatorilor o experienta imbunatatita de navigare si servicii adaptate interesului fiecaruia. Afla mai mult Sunt de acord
Inchide